DEBAT Udviklingen af elbiler er en af flere vigtige brikker i den revolution af den globale bilindustri, som er i fuld gang. Vi skal sikre, at vores danske virksomheder får de bedste muligheder for at udnytte det potentiale
Bilindustrien er midt i en teknologisk brydningstid. Udover den grønne omstilling, hvor bilproducenterne investerer milliardbeløb i nye drivmidler, først og fremmest elektricitet, investeres der også massivt i selvkørende biler og digitale tjenester baseret på data fra biler, der er forbundet med internettet og dermed deler data løbende.
På alle områder er danske underleverandører til bilindustrien klar med produkter og løsninger, ikke mindst som underleverandører til produktionen af elbiler. Den markante omstilling i bilindustrien giver mulighed for et dansk væksteventyr, hvor det er centralt, at virksomhederne kan fastholde momentum i den internationale konkurrence. For at det skal lykkes, er det vigtigt, at danske virksomheder får bedre vilkår for at investere i forskning og udvikling.
MÅLT PÅ UDVIKLING og forskning er Danmark desværre tæt på en bundplacering. Eksempelvis bruger myndighederne i store bilproducerende lande som Frankrig, Storbritannien og Italien op til 10 gange så mange midler i forhold til deres størrelse, end os.
DI foreslår derfor, at Danmark fastholder retten til at fratrække 130 procent af virksomhedernes forskningsudgifter via det såkaldte FoU-fradrag. Regeringen bør også overveje helt at fjerne loftet eller forhøje fradraget.
Desuden er det nødvendigt, at Danmark har en konkurrencedygtig selskabsskat og at de højtteknologiske danske virksomheder har adgang til et offentligt-privat samarbejde med eksempelvis universiteter.
DEBAT: De rette rammevilkår er et must
Danske underleverandører er på vej ind i et grønt eksporteventyr - rigtigt stort kan det blive, hvis industrien får de rette rammevilkår at arbejde under, argumenterer Lars Frelle-Petersen, medlemsdirektør, Dansk Industri.