DISRUPTION Det kinesiske bilmærke MG landede i Danmark først på sommeren i år. Kort efter kom Maxus hertil. Og som tredje mærke i løbet af et år kommer Aiways hertil med første salg i slutningen af dette år; måske først i begyndelsen af næste år.
De tre nye bilmærker her i landet har som to afgørende fællestræk, at de er kinesiske, og at bilerne kører på el og udelukkende på el. Men når det kommer til at organisere sig med forhandlere - eller rettere uden forhandlere - og med værksteder, opererer to af de nye helt anderledes.
Maxus er den traditionelle. Det kinesiske mærke med i første omgang varebiler - men en MPV på hvide plader er på vej - importeres via et norsk firma, RSA og forhandles og repareres via en række forhandlere/værksteder her i landet efter den traditionelle model.
MG og Aiways kører andre veje: Førstnævnte har organiseret sig i Danmark efter en Tesla-agtig model, mens Aiways kan ende med at præsentere bilerne fra varehuse. Selve købet skal foregå på nettet, men serviceres og repareres på danske værksteder.
MG - køb den på nettet
Første kinesiske bil til at træde ind på det danske marked blev MG - og ja, MG er jo et gammelt engelsk mærke med især sportsvogne, især MGB husker mange sikkert, men navnet er nu på kinesiske hænder. Første nutids-MG i Danmark er den elektrisk SUV med modelnavnet MG ZS EV. (læs prøvekørslen her på siden)
Den kinesiske bil importeres til Danmark af MG Motor Danmark A/S, et firma i Nellemann-Bilimport. Det hele startede midt på sommeren - og indtil nu er der solgt i runde tal 200 biler. Men salget foregår ikke fra en forhandler, og der er ikke et egentligt net af værksteder.
Men hvordan så?
Direktør i Nellemann Bilimport Rasmus Aagaard forklarer:
- Vi kender alle den traditionelle danske model med importør, forhandlere og mærkeværksteder. Men hvor mange udsalgssteder skal der egentlig til? - Vi ser jo, hvordan nogle af premiummærkerne har tilpasset sig og er nede på en fem til otte forhandlere. Og kunder er parate til at køre længere for en Porsche. Og for en Lamborghini endnu længere.
Men gælder dette også for mainstream-mærker?
- Vi ser jo flere eksempler på tværs af mærker hvor forhandlerne konsoliderer sig. Det er jo faktisk Motor-magasinet, der har bragt en undersøgelse, der viser hvor langt kunderne vil køre efter en bil. Det var jo nok et billede, vi kendte - men I dokumenterede, at folk generelt ikke er indstillet på at køre så langt.
- Det er med til at få os til at tro, at folk er parate til at købe eller privatlease på nettet; den model vi anvender med MG.
- Vi har opbygget et system med en webshop i midten. Det er der, du som kunder bliver betjent - det er der, du køber en MG.
- I gamle dage, forklarer Rasmus Aagaard videre, var dette at købe bil for mange en stor beslutning og investering. Man skulle ned i banken - hvor renten sikkert var høj - og derefter ud at købe. Og hvis man at en eller anden grund fortrød købet, ville det i hvert fald blive dyrt.
- I dag med leasing er risikoen minimal. Det er jo ganske ufarligt at ekspedere sig selv i webshoppen. Så vi tror mere og mere på nettet.
Har kunden fortsat behov for at se og prøvekøre en ny bil?
Det mener Rasmus Aagaard nok. Han forklarer:
- De fleste vil stadig gerne prøvekøre bilen. Derfor har vi nu en række steder, hvor man kan prøvekøre en MG. Først havde vi fire steder - men det går stærkt, så nu er det fem. Men man kan ikke købe bilen her - det skal ske på nettet. Det kan sælgeren godt hjælpe med, hvis kunden ønsker det; men mange foretrækker at gennemføre købet hjemmefra i ro og maj. Vi oplever således, at over 1/3-del af bilerne bestilles udenfor åbningstiden.
Hvor mange MG’er har I solgt indtil nu?
- I runde tal 200 siden vi startede i sommer. Så det har vi altså opnået uden at vi har investeret i 50 forretninger rundt om i landet.
Lokal service
Men hvad så med servicering af bilerne?
- Ja, det er jo forkert at sige, at elbiler ikke skal køre til service, mener Rasmus Aagaard videre, det er jo eksempelvis vigtigt at få tjekket bremserne, men der skal jo ikke hældes i motoren - alt i alt er en elbil mere overskuelig. Så alle kan jo lave service på sådan en bil.
- Så når en kunde fra fx Frederikshavn spørger, om han eller hun skal køre til Aarhus for at få bilen serviceret, er svaret jo, at han sagtens kan få lavet service på et lokalt værksted.
- Så set fra mit skrivebord: En MG skal til service efter 24.000 km. Så vi spørger os selv, hvor fintmasket et servicenet skal vi have. Foreløbig har vi sagt - lad os nu bare starte og så ser vi hvad kunderne vil have.
- På en måde er det lidt ligesom med kaffemaskinen i køkkenet; nogle vil helst have den originale kaffe, mens andre er tilfreds med et kopimærke.
Er dette et udtryk for en trend blandt forhandlere og værksteder i Danmark?
- Vi har spurgt os selv, siger Rasmus Aagaard. Vil kunderne købe bil på nettet? Vil de lade være med at prøvekøre? Vil de være med til et superlet line-up? Vores salg på et par hundrede biler på så kort tid er et klart svar.
Kinesiske MG kører udenom forhandlere
KINESERNE KOMMER Man kan se bilen hos en forhandler - men den skal købes på nettet. Og når den skal til service; "jamen, det kan et frit værksted klare." MG i Nellemann-koncernen går nye veje, forklarer direktør Rasmus Aagaard.