KINAMÆRKET MAXUS Maxus med foreløbigt varebiler, men hvidpladebiler er på vej, blev det andet kinesiske bilmærke i Danmark. nyt bilmærke er på vej til Danmark. Med et foreløbigt salg på "flere end 350," er det nye bilmærke godt på vej baseret på en organisation, man kan kalde for den danske model.
Maxus importeres til de nordiske lande inkl. Danmark af det norske firma RSA, forkortelsen for Rutebileiernes Standardisering Aksjeselskap, der øvrigt importerer fx Suzuki til Norge. Til at sætte Maxus i land her i Danmark er Steffen Vilstrup, der er mærkets country manager. Vilstrup kommer fra en stilling som regionschef for FCA, altså importselskabet for bl.a. Fiat og Jeep.
- Biler på el har betydet en systemændring i bilindustrien, siger Steffen Vilstrup. Nye spillere kommer nu ind på det danske marked og tager markedsandele fra de allerede etablerede bilproducenter. Med vores hidtidige salg kan jeg se, at Maxus har gode muligheder for at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle måneder, når vi kommer med vores personbiler.
Hvorfor har I valgt en traditionel organisation med forhandlere og køb i forretningen?
- Erfaringen viser jo, at bilmærker med mange forhandlere har lettere ved at tage en stor markedsandel - så efter en analyse af marked og muligheder valgte vi den traditionelle model med importled og forhandlere, forklarer Steffen Vilstrup.
- Vi lagde i sommer ud med 13 forhandlere og værksteder - men vi er kommer godt fra start, så nu er vi i alt 28 forhandlere/værksteder.
- EU-lovgivning kan vi jo ikke forhindre et frit værksted i at servicere en Maxus - det forhindrer dog ikke, at vi ser størst potentiale i den traditionelle model.
Hvor mange Maxus-biler har I solgt hidtil?
-Det går godt for Maxus; det kan du jo se ud af, at vi allerede har udvidet antallet af forhandlere og værksteder. Det præcise tal ønsker jeg ikke at offentliggøre, men jeg kan sige det sådan her: Vi havde en forventning om, at vi i løbet af andet halvår i år og hele 2021 kunne sælge 350 biler. Dét tal har vi allerede passeret, forklarer Steffen Vilstrup.
Maxus, kinesisk elvarebil, satser på mange forhandlere
KINESERNE KOMMER Importøren af det kinesiske bilmærke med elektriske varebiler har opbygget en traditionel organisation med køb af bilen hos forhandleren. Det sikrer størst salg, vurderer mærkets landechef.