TENDENSER Ifølge mindre glas-aktører i Danmark har de fleste autoværksteder herhjemme prøvet at lave aftale om rudeskift med en kunde for derefter at blive ringet op af kunden, der siger "jeg får at vide af mit forsikringsselskab, at jeg skal bruge Carglass i stedet". Situationen opstår, når kunden ringer til sit forsikringsselskab for at anmelde glasskaden og, via telefonslusen, havner hos medarbejdere i Carglass’ callcenter, der herefter vejleder kunden.
Dette scenarie, sammenholdt med at Carglass har sat sig på store dele af glasmarkedet - via også sine tidligere opkøb af Mobilglas og Glaslinien - som foretrukken mobil samarbejdspartner af de store forsikringsselskaber, og i årevis har haft underskud og samtidig presser priserne i markedet, er faldet to mindre aktører i autoglasbranchen for brystet.
Den ene er sønderjyske Rene Jensen, medindehaver af Top-Glas A/S i Toftlund med værksted og otte mobile glasbiler, der samlet klarer 6000 rudeskift årligt og cirka 1000 reparationer med OE-ruder fra Pilkington og Texa-kalibreringsudstyr.
- Jeg mener, det er forkert, at de store forsikringsselskaber i Danmark fortrinsvis benytter det Belron-ejede Carglass, der i mange år ikke har haft overskud i Danmark og dermed formentlig ikke har betalt selskabsskat - ligesom for eksempel McDonalds er blevet kritiseret for. Dette, sammenholdt med deres prispres i markedet og at deres telefonslusemedarbejdere ikke altid giver forsikringskunden frit værkstedsvalg, som man skal ifølge Konkurrenceloven, er dybt problematisk. Faktisk føler jeg, at vi andre mindre glasaktører er med til at betale Carglass’ tv-reklamer, siger Rene Jensen.
Glasaktører føler sig presset i markedet
Top-Glas og Autoglasmanden undrer sig over, at forsikringsbranchen kan og vil benytte udenlandsk ejede Carglass, der har kørt med underskud i årevis og samtidig har presset prisniveauet i markedet i bund.