INDSATS Kulde har aldrig været gasfjedrens bedste ven. Lave temperaturer medfører ofte, at ældre gasfjedre bliver utætte og helt eller delvist holder op med at fungere. Derfor er det, som mersalgsmulighed, en rigtig god idé, at mekanikere tjekker gasfjedrenes funktion på de biler, der finder vej til værkstedet i løbet af vinterhalvåret. Der er god service overfor kunderne at tilbyde et fjederskifte, og tilmed måske med prisbillige alternative dele, når nu bilen alligevel er på liften.
Hos Triscan, der fører et af Europas største udvalg af gasfjedre, og selv er medejer af en gasfjederfabrik, er man særlig opmærksom på gasfjederens svagheder.
- Vi anvender udelukkende kvalitetspakninger fra førende leverandører i vores produktion. På den måde sikrer vi, at en Triscan gasfjeder har de bedste forudsætninger for ikke at blive utæt. Men vi gør faktisk mere end det; vi ved godt at mange bilejere ikke får rengjort deres gasfjedre for snavs og rust omkring stemplet. Derfor er vores gasfjedre udstyret med en særlig beskyttelse - en kappe af plast - der dels modvirker dannelsen af rust i og omkring pakningen. På den måde bliver rengøringen en knapt så betydningsfuld faktor, fortæller Asger Thybo Geertsen, produktdirektør hos Triscan.
Mange typer gasfjedre
Over tid er der udviklet forskellige nye typer gasfjedre, og her er Triscan også med. Både de såkaldte coil-over, med stempelbeskyttende overtræk, og trækfjedre, som anvendes på BMW’s 5-serie (E60 og F10) og X5 (E70), er at finde i programmet. Det samme er elektriske gasfjedre, hvor programmet netop er udvidet til hele 21 referencer.
- I begyndelsen var det, som så ofte før, kun i segmentet af luksusbiler, at de elektriske gasfjedre var at finde. Men nu er teknologien blevet så moden, at de også er at finde i adskillige mere populære biler i mellemklassen. Det er for eksempel i Audi Q3, BMW X3, Hyundai iX35, Skoda Superb og VW Tiguan, siger Asger Thybo Geertsen.
Derfor slides fjedren
Men hvorfor påvirkes gasfjedren særligt af kulde? Gasfjedrens cylinder er fyldt med gas og en smule olie. Trykket i gasfjedren aftager, jo koldere det bliver, og det samme gør oliens viskositet. Fra sommer til vinter betyder det, at der typisk er 10-15 % lavere tryk/effekt på en gasfjeder.
Den nedsatte effekt i vinterhalvåret, kombineret med det trykfald, som følger over tid på grund af af slid på pakningen mellem cylinder og stempel, medfører, at gasfjedren ikke længere er i stand til at fungere, som den skal. Det ses for eksempel ved, at en bagklap eller motorhjelm i åben tilstand langsomt begynder at falde ned/lukke sig. Det opleves også ved, at bagklappen eller motorhjelmen ved åbning skal hjælpes mere på vej end ellers. Problemet med endog forholdsvis hurtig slitage er især udbredt ved meget billige gasfjedre af dårlig kvalitet.
Selvom gasfjedre stort set er vedligeholdelsesfrie, er det altid en god idé at holde gasfjederens dele fri for rust eller smuds. Dette gælder særligt gasfjederens stempelstang, som, i modsatte fald, kan føre til beskadigelse af pakningen på gasfjedren.
Sælg masser af gasfjedrene i vinterhalvåret
Der kan være et godt potentiale for værkstederne til mersalg af bilejernes halvvisne eller heldårlige gasfjedre til bilens bagklap eller motorhjelm.