DÆKMANDEN - Firehjulsudmåling og at vejlede i helårs- eller vinterdæk og den slags; det kan vi jo alle sammen. Der hvor jeg, og mine folk i øvrigt, kan gøre en forskel - det er dette at se på et dæk, der er slidt. Og forstå hvorfor.
- Det kan jeg om nogen - for som driftkører har jeg jo ødelagt så mange...
Lasse Ter-Borch siger det på en gang for sjovt og seriøst. Fra at flå dæk fra hinanden er han jo gået over til at få dem til at holde så længe som muligt.
Lasse Ter-Borch, 44 år, uddannet mekaniker, og med et job som værkstedschef som sit forrige job, er for nylig tiltrådt stillingen som afdelingsleder hos Super Dæk Service i Odense C. Her bruger han sin motorsportsfortid til at gøre noget særligt for de kunder, der vælger at dreje fra Middelfartvej ikke langt fra Volkswagen Odense eller Skandinavisk Motor Co., som det hed en gang, og ind til Super Dæk.
- Ja, slidte dæk. Og især ødelagt dæk. Lige præcis der har jeg som driftkører en masse erfaring med mig. Jeg kan se på et dæk - og jeg kan se, hvad de er gået galt. Jeg kan spotte det unormale, så at sige.
Familiebilens slidte dæk
- Et rigtigt godt eksempel oplever jeg ofte. En familiefar eller -mor kommer herned med bilen. Den har kørt snorlige i det hele taget og snorlige på dækkene i måske 80.000 km. Og pludseligt er dækkene begyndt at se underlige ud. Hvorfor nu det, spørger kunden.
- Nå, det kan jeg da godt forklare - du har måske en teenager i huset? Så har han - og noget sjældnere hun nok lavet rimeligt mange kradsere ud af lyskrydsene, som Lasse formulerer det.
- Et andet område, hvor vi her på Super Dæk Odense kan gøre en forskel, er på biler med særlig fælg-og dækmontering. Kan du se for dig en ombygget bil med så brede dæk og fælge, at de måske stikker udenfor skærmene. Det kan mildest talt give nogle problemer - både med alt for hurtigt slid af dæk og med "forkerte" køreegenskaber.
- Men der kommer min erfaring mig til gode: Jeg kan jo se, at der måske er et forkert forhold mellem camber og toe-in og toe-out.
- Så på den måde kan jeg både være med til at få almindelige dæk til at køre længere, og jeg kan være med til, at kunderne får deres biler til at køre bedst muligt.
Med i en supertanker
Lasse Ter-Borch er nu afdelingsleder i Super Dæk Service, Odense C, der er et af de godt og vel 60 værksteds- og dækcentre i kæden, der er ejet af Nordisk Dæk Import.
- Jeg er rigtig glad for det, jubler Lasse - NDI er jo en supertanker med bundgas; og det giver både muligheder og sikkerhed.
- Det er jo rart, at hvis der er en dårlig måned, så skal jeg jo ikke hive mine egne penge frem, som Lasse forklarer det.
En anderledes mekaniker: Dækslagteren skifter spor
Uddannet mekaniker og tidligere driftkører. Det gør Lasse Ter-Borch til en særlig afdelingsleder i Super Dæk Service. - Jeg har slagtet så mange dæk, at jeg hurtigt kan se, hvorfor det er slidt. Nu kommer det kunderne til gode, forklarer han.