23948sdkhjf

Elbil-ejere ønsker mindre rullemodstand

Nye krav til dæk er, at de skal være mere støjsvage, mere stabile og have lavere rullemodstand, viser en undersøgelse.

TREND Med et stigende antal elbiler bliver nye behov og krav til dæk opdaget. Ejere af elbiler ønsker blandt andet dæk med lavere rullemodstand, for at øge bilens rækkevidde. Dækkene skal også være robuste for at give sikre køreegenskaber, og afgive meget lidt dækstøj for ikke at forstyrre stilheden i bilkabinen.

Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Nokian Tyres i Sverige. Her blev omkring tusind førere af biler og bilejere i forskellige aldre spurgt, hvilke funktioner de vil se på fremtidens dæk.

39 procent af respondenterne ønskede dæk med lavere rullemodstand for at øge rækkevidden og reducere brændstofforbruget.

- For Nokian er lavere rullemodstand en af de vigtigste egenskaber ved dæk. Vi har formået at reducere rullemodstanden på vores dæk med lidt over otte procent siden 2013, siger Emil Sundholm, produktchef hos Nokian Tyres Sverige, til Däckavisen.

Andre dækkrav, der følger med elbiler, er behovet for øget stabilitet. Genopladelige køretøjer, med deres store batterier, vejer mere end konventionelle biler, især når det kommer til de populære SUV-modeller. Når dækkene skal kunne bære mere vægt, og samtidig give sikre og stabile køreegenskaber, stilles der nye krav til dækkonstruktionerne.

Noget, som mange glemmer, er imidlertid behovet for det rigtige lufttryk for at få øget rækkevidde med elbiler og lavere brændstofforbrug til brændstofdrevne køretøjer.

- I vores undersøgelse svarede kun 33 procent, at de kontrollerer lufttrykket mindst en gang om måneden, hvilket anbefales. Man bør køre med cirka 0,2 bar højere lufttryk, end hvad bilproducenten anbefaler. Bilen ruller derefter lettere, hvilket øger rækkevidden for elbiler, siger Emil Sundholm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172