UDVIKLING For en halv menneskealder siden var den sydkoreanske dækproducent Hankook et ukendt mærke i Danmark og i Norden. Men i 1986 indgik Danmarks nu største dækkoncern, NDI Group, et importsamarbejde med Hankook, der de næste årtier gennemgik en markant udvikling fra at være et budgetmærke til at blive et dækmærke, der slås med de andre velkendte premiummærker og i dag leverer dæk i den højeste kvalitet med avanceret teknologi.
- Da vi besøgte Hankook i 1986, producerede sydkoreanerne et relativt lille udvalg af dæk. Kvaliteten var fin til prisen, og dækkene havde en god holdbarhed. Så de befandt sig på markedet for budgetdæk, hvor de konkurrerede meget på prisen, fortæller Benny Kristensen, som startede virksomheden NDI Group, også kendt som Nordisk Dæk Import, i 1970.
- Når man sammenligner med i dag, hvor dækkene er gode på alle parametre og kan måle sig med nogle af de bedste, så må man sige, at Hankook har gennemgået en imponerende udvikling, siger Benny Kristensen.
Siden han var på fabriksbesøg i 1986 og frem til i dag har Hankook indtaget verdensmarkederne og udvidet med fabrikker og afdelinger i hele verden. I 2016, og dermed 30 år efter Benny Kristensten besøgte Hankook for første gang, åbnede dækproducenten et nyt udviklingscenter i Seoul, kaldet "Technodome," som ifølge Benny Kristensen er "som at træde ind i et operahus."
Fabriksmonteret på premium
Et af Hankooks fokusområder de sidste 10 år har været at komme ind på OE-markedet. Sideløbende har Hankook investeret meget i virksomhedens europæiske dækfabrik, der ligger i Ungarn.
- De seneste år har vi set mange eksempler på, at Hankook er blevet fabriksmonteret på flere af de store bilvirksomheder med strenge krav til leverandørerne. Herunder BMW, som blandt andet har valgt Hankook som leverandør til 4-serien, 5-serien, 7-serie og BMW X3. Desuden er Hankook fabriksleverandør til flere Porsche-modeller, fortæller Daniel Poulsen, som er salgschef for auto hos NDI Group.
Leverandør til Formel E i 2022
Udover at have indtaget store dele af OE-markedet, har Hankook de sidste år også markeret sig inden for motorsporten.
- Hankook meldte sig for to år siden på banen som dækleverandør til F1 og som udfordrer til Pirelli, der har siddet tungt på tronen i mange år. Desuden lykkedes det i år for Hankook at vippe Michelin af pinden som dækleverandør til den hurtigt voksende elektriske motorsportsserie Formel E fra 2022-sæsonen. Det siger lidt om ambitionsniveauet, siger Daniel Poulsen, som også fremhæver en vinterdækstest fra Autobild, hvor Hankook placerede sig i toppen af feltet sammen med andre premium brands såsom Michelin og Bridgestone.
Hankook - fra budgetmærke til premiumbrand
Siden NDI Group fik importrettigheder på sydkoreanske Hankook i 1986, har dækmærket været igennem en transformation fra at producere billige dæk til at blive premium-producent.