23948sdkhjf

Ny asfalttype med lav modstand rulles ud

Miljøvejen frem er udlægning af en ny danskudviklet slidlagstype, der sparer CO2 og er slidstærk men samtidig giver mindre dækslid og støj uden at forringe bremselængden.

DÆKSLID De danske bilister er forkælet med nogle af verdens fineste vejbelægninger, og nu bliver de endnu bedre. Vejdirektoratet har siden 2011 arbejdet med udvikling af en ny og klimavenlig asfalt og har, sammen med blandt andet asfaltfirmaet Colas, udlagt teststrækninger flere steder i landet. Også den tyske dækfabrikant Continental har været involveret i udviklingsarbejdet undervejs.

Indstillet som fremtidens asfalttype

Vejdirektoratet har hidtil benyttet typisk 4-5 forskellige slidlagstyper men har anbefalet Folketinget fremover kun at benytte den nyudviklede klimavenlige asfalt, hvilket skal besluttes politisk. På trods af en højere merpris vil asfalttypen have tjent sig hjem på statsvejnettet på blot 2-3 år i kraft af opvejning af forskellige udgiftsparametre i forhold til øvrige asfalttyper. Holdbarheden forventes at være som minimum tilsvarende konventionelle typer asfalt. Kommuner forventes ikke nødvendigvis at kunne udlægge klimavenlig asfalt på alle typer strækninger som på statsvejene. Dette skyldes bl.a. pris og udlægningskrav, der kan gøre denne type asfalt mindre attraktiv på visse strækninger.

Foreløbige målinger og analyser fra teststrækningerne viser nu, at der er gevinster ved at udlægge klimavenlig asfalt hvad angår både samfundsøkonomien, brændstofbesparelse og CO2-udledning, asfaltens holdbarhed og støjreducerende egenskaber. Og det helt uden, at det går ud over dækkenes og bilernes bremselængder og greb i vådt føre, lover Vejdirektoratet.

I 2019 udgav Vejdirektoratet en rapport om erfaringer fra demonstrationsforsøg med klimavenlig asfalt. Her angives den forventede brændstofbesparelse til 1,2 procent i gennemsnit. Og det mener projektleder i Vejdirektoratet, Christian Axelsen, er meget betydeligt for vejes bidrag til den nationale CO2-reduktion.

- Med al vores trafik på alene statsvejene, som hører under Vejdirektoratet, bliver dette relativt lille tal på 1,2 procent til reduktion af 616.000 tons CO2, hvis alle strækninger på statsvejene har fået udlagt netop denne type asfalt hen over de næste godt 16 år i forbindelse med det almindelige asfaltskifte, siger Christian Axelsen.

Kemisk modificeret asfalt

Den nye type asfalt er bygget op af kemisk modificerede bestanddele i den "dej" af sort bitumen, der binder småsten og andre bestanddele i slidlaget sammen.

Asfalt er en solid væske

I asfaltbranchen og hos Vejdirektoratet eksperimenteres med den sorte bitumen, der binder asfalten sammen. Asfalt er et visko-elastisk materiale, en såkaldt ”solid”, der opfører sig som væske. Vejdirektoratet har typisk anvendt to typer asfalt; SMA8 og SMA11, hvor tallene refererer til størrelsen af de anvendte sten. Jo lavere tal desto mindre sten. Den nyudviklede klimavenlige asfalt er i familie med SMA8.

- Når man skruer på nogle bestanddele, for at ændre helhedens egenskaber, så kan det gå ud over noget andet, og derfor har udviklingen taget ni år. Vi har nu fundet frem til det, vi mener er det rigtige kemiske miks - det er lidt som ved udvikling af dæk, der også er kompromiser mellem egenskaber, se bare på dækudviklingen i Formel 1, hvor dæk er specieludviklet til en ønsket levetid og ønsket vejgreb i specifikke vejrforhold, siger Christian Axelsen.

Udviklingsarbejdet har skullet opfylde tre hovedkrav: Reduceret rullemodstand, lang holdbarhed, inklusive bevarelse af egenskaberne i forhold til reducering af CO2, og høj sikkerhed. Alt dette har vist sig muligt ved den klimavenlige asfalt, og det er ganske unikt og noget, Vejdirektoratet er verdensførende på.

- Naturligvis har et krav til den klimavenlige asfalt været, at slidlaget er lige så sikkert at køre på som andre asfalttyper, der typisk har været udlagt på statsvejene og dermed opfylder alle sikkerhedskrav, siger Christian Axelsen. Han forklarer, at rullemodstand ikke direkte er relateret med teksturen på slidlaget, så derfor skal det ikke forstås, som at den klimavenlige asfalt er mere glat at køre på.

Måler dækfriktionen

Hvad angår dæks bremseegenskaber på nye typer asfalt måler Vejdirektoratet ikke - som ved dæktest - fysisk på testbaner. Her foretager Vejdirektoratet målinger på udlagte strækninger for at finde slidlagets dækfriktion.

- Når vi udvikler asfalttyper, så måler vi asfaltens sikkerhed via den standardiserede friktionstest forklarer Christian Axelsen.

Vejdirektoratet har Ikke tal for den nye type klimavenlige asfalts slitage på forskellige dæktyper.

- Vi forventer, at kørsel på den klimavenlige asfalt vil afstedkomme et dækslid, der som minimum er lige så godt som ved kørsel på de traditionelle asfalttyper. Hermed kan der skabes potentiale for mindre udledning af mikroplast fra dækkene til miljøet, siger Christian Axelsen. Han deltager i projekter i diverse udvalg og fokusgrupper både i Europa og USA.

Mange data bag formel

Vejdirektoratet står selv for en del testarbejde via eget udstyr, men samarbejder desuden med forskellige partnere om blandet andet måling er rullemodstand.

- Vi ligger inde med ufatteligt meget data til bearbejdning ud fra et hav af forskellige typer målinger, når vi udvikler nye asfalttyper, lige fra asfaltens egenskaber, slitage og viskositet. Men nu har vi fundet den rigtige formel til fremtidens veje herhjemme, som også har potentiale i udlandet, siger Christian Axelsen.

Vejstrækninger bliver klimavenlige 

Asfaltvirksomheden Colas har vundet en entreprise og i juni-september udlagt klimavenligt asfalt/slidlag på 5,5 kilometer motorvejsstrækninger ved Nyborg, Kolding og Skærup nord for Fredericia samt på 27 kilometer motorvej ved ti motorvejsramper mellem Vendsyssel og Brønderslev.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175