23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dyre, brugte biler strømmer over den danske grænse

Over 22.000 brugte luksusbiler importeres hvert år ind i landet.

IMPORT Det er muligheden for at få fat i en større bil med masser af ekstraudstyr, der får danskerne til at kigge mod især Tyskland.

Bilerne er ofte mellem tre og fire år gamle, og det betyder, at de er væsentlig billigere at indregistrere og væsentligt mere forurenende, end hvis de kom til Danmark fra nye. Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

- Den værdibaseret indretning af vores registreringsafgift gør, at det er meget fordelagtigt at importere en brugt bil fra udlandet, men det er et problem for både miljøet og statskassen. Politikerne har med de kommende forhandlinger, om nye afgifter, muligheden for at lave løbende afgifter frem for en høj registreringsafgift. Derved kan vi sikre, at denne import ikke sker. Siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Få danske luksusbiler
Det er i høj grad større biler i stor-, luksus- og premiumklassen, der bliver hentet til landet.

65 procent af de importerede biler fra udlandet hører til en af de tre klasser, mens de store biler til sammenligning kun udgør 13,2 procent af de nye biler, der sidste år blev indregistreret i Danmark.

- Hvis politikerne i løbet af efteråret forhandler en aftale hjem om nye registreringsafgifter, der går med en tekniskbaseret afgift, hvor bilisterne skal betale for bl.a. bilens CO2-udledning og energieffektivitet, så vil det være langt mere fordelagtigt for både forbrugere, virksomheder og staten, at købe den fra ny her i Danmark. Udtaler adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig

Leasingfinter 
Finten er heller ikke gået leasingselskaberne forbi, hvor nogle er begyndt at reklamere for besparelserne ved at købe brugte biler primært fra Tyskland i stedet for nye biler i Danmark.

Hvis regeringen skal nå sit klimamål om 70 procent reduktion af Danmarks CO2-udledning i 2030, så skal der politisk handling til nu, mener De Danske Bilimportører.

Lovindgreb i 2017
I 2017 kunne Jyllands-Posten Finans afsløre, at flere danske bilimportører benyttede sig af en leasingfinte, hvor de solgte store luksusbiler til deres egne forhandlere til en kunstig lav pris - hvilket medførte en tilsvarende lavere registreringsafgift. Det medførte tab til statskassen på over 600 mio. kr. alene i 2019.

Derfor greb regeringen ind og krævede at leasingbilers registreringsafgift skal genberegne efter fire måneder med udgangspunkt i markedsprisen på sammenlignelige biler på brugtbilsmarkedet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172