23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Med Eldrups forslag øjner vi en ny, statslig IT-skandale

DEBAT: Det i forvejen fejlbehæftede digitale motorregister (DMR) vil bryde sammen, hvis systemet skal holde styr på alle de afgiftspåhit, Anders Eldrup lægger op til. Det skriver Claus Carstensen fra Vitec Datamann.

DEBAT Når man nærlæser rapporten fra Eldrup kommissionen og tænker på hvorledes deres forslag til registreringsafgift en skal skrues sammen så den tilgodeser grønne køretøjer, kommer man til at tage sig til hovedet. Det er en stor omgang tilføjelser til eksisterende lappeløsninger, samt tilføjelser af nye beregnings faktorer til en matrix der i forvejen en helt uoverskuelig. Læg dertil, at systemet som skal bære ændringerne ikke kan klare mere.



Siden den værdibaserede registreringsafgift blev introduceret, er der blevet bygget på, rettet til, tilføjet og lavet undtagelser i lovgivningen



Det er en juridisk jungle som kræver helt særlige guider til at forklare og forstå.



Det er et blevet kogt ned i et efterhånden gammelt IT-system - Det Digitale Motorregister (DMR), hvor lov om registreringsafgift, periodiske afgifter, synsdata, forsikringsdata og tekniske data mødes til dagligt og bruges, ændres og tilføjes af tusindvis af samtidige brugere, hver dag.



Det kan næppe komme bag på nogen at de sidste fire års ændringer og tilføjelser i registreringsafgiften og indførelse af WLTP brændstofnorm, samt udledningsstraffe i de periodiske afgifter, har presset systemet til det yderste. Faktisk er der elementer der stadig ikke er implementeret da det er så komplekst og har så vidtrækkende konsekvenser, at det kan ødelægge andre dele af systemet, eller værre; at give forkerte beregninger i registreringsafgift, periodiske afgifter eller slet ikke opkræve disse....



Lyder det skæmmende, når det er et samfunds kritisk system til opkrævning af vigtige afgifter til statsbudgettet? Ja ikke...



Desværre er det virkelighed.



Fejl fra 2017

Motorstyrelsen har fornyligt udsendt et nyhedsbrev hvor det fremgår, at de nu er klar med oplysninger om korrekt brændstofforbrug på køretøjer tilbage fra 2017, hvorfor ejere af køretøjer enten skal have afgift tilbage eller betale mere. På trods af at de har handlet et køretøj i bedste tro, da der ikke var noget der gav fejl ved indregistreringen hos forhandleren dengang.



Der er desværre flere af disse eksempler, da der de sidste par år er blevet forhandlet lappeløsninger helt til sidste time, som har gjort at implementeringen til DMR har været betragteligt forsinket, hvorfor man har måtte iværksætte manuelle efter-beregninger på indregistrerede køretøjer. Nye og brugte.



Systemet kan med andre ord slet, slet ikke stå alene. Der er hårdt brug for HK’ere der kontrollerer systemet og foretager manuelle kontroller og korrektioner hele tiden, da man ikke har tillid til systemets beregninger, der er blevet så komplekse da virkelig mange faktorer gør sig gældende i bare registreringsafgiftsberegningen.



Selv Motorstyrelsens medarbejdere må gribe efter hjælp i mange tilfælde.



Se blot mængden af sager i Motorankenævnet og sager der må behandles manuelt, som stadig tilfældet for plug-in hybrider.



Kan systemet virkelig klare bare én af de lappeløsninger, som Eldrup Kommissionen har fremlagt?



Der lægges bl.a. op til at elbiler (nye og brugte?) får et tilskud på 2.500 kr pr. år, og der indføres endnu en beregningsskala som baserer sig på en bils CO2 udledning. Yderligere skal beregningen også skelne om bilen udleder, 0 gram CO2, under 50 gram, eller over 150 gram, før at beregningen så indplacerer værdien af køretøjet på en ekstra skala, som ikke findes i DMR endnu...



Husk, at der for mange eksisterende køretøjer i Danmark ikke eksisterer data for CO2 udledning, så hvor skal de data komme fra?



Minimal forberedelse

Jeg tvivler på at det kan lykkes, da det kræver endnu en rettelse på beregningen af enten registreringsafgiften og/eller de periodiske afgifter i systemet. Samt at forhandlingerne om finansloven, og dermed registreringsafgift, de sidste mange år er blevet afsluttet i 11. time (typisk slutningen af november). Loven træder typisk i kraft 1. januar. Altså ca. 2 måneder efter, med implementering af helt ny funktionalitet, formler, beregninger og ikke mindst test af om systemet regner rigtigt OG opkræver korrekt.



Skal der så sideløbende ansættes mere personale, der skal kontrollere og foretage manuelle korrektioner igen?



Vil politikerne sætte flere penge af til vedligeholdelse af Det Digitale Motorregister?



Ovenstående erfaringer med DMR er oplevet over mange år og mange, mange timers studie af loven om registreringsafgift og dagligt arbejde i DMR, hvorfor bare små justeringer som Eldrup kommissionen også lægger op til, i mine øje med min erfaring, ikke er nemme at implementere og efterfølgende også kommer til at koste ekstra i administration, hvilket jo så udhuler en evt. gevinst ved ændringen.



Kig til vores nabolande



Kan man tænke sig en helt, helt anden løsning der OGSÅ tilgodeset administrationen af lovgivningen, så det ikke fremadrettet skal basere sig på et system med beregnings fejl?



Et forslag kunne være at kigge på vores Europæiske nabolande. Langt de fleste har et gebyr som er nemt at administrere og nemt at foretage justeringer i, hvis man senere ønsker have et større eller mindre provenu eller ønske at fremme grønne biler.



Et andet eksempel fra egen lovgivning er stykafgift som varebiler over 3000 kg tilladt total vægt betaler. Uanset om den har lad, kasse, specialopbygning eller bare har et førerhus og ramme med motor, som er klar til opbygning.



Det er nemt og gennemskueligt. Stykafgiften kan evt. kategoriseres så den tilgodeser grønne køretøjer.



Mit håb er, som tidligere afgifts-jungle guide (bl.a. hos Motorstyrelsen og i flere år hos selvanmelder), at man ryster posen og bruger den nødvendige tid på et nyt afgiftssystem, hvor et simpelt IT-system kan håndtere det i mange, mange år fremad, med korrekte opkrævninger. Det kan de færreste vel være uenige i?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.119