23948sdkhjf

Autoværksted politianmeldt for fup-ophug

Der er ros fra Dansk Autogenbrug til Skive Kommune for ophug-tilsyn og anmeldelse af Sydbyens Auto til politiet.

OPHOBNING Hvor lang snor et autoværksted, der opbevarer udtjente biler, skal have, er et spørgsmål om kommunal velvilje.

I den midtjyske Skive Kommune har Sydbyens Auto opereret med mange udtjente biler, hobet op på såkaldt ubefæstiget grund uden olieudskiller, et par år. Men nu er sagen overdraget til politiet af Skive Kommune, skriver Skive Folkeblad.

Det er sket, fordi den ikke har efterkommet et påbud fra kommunen om at få bragt forhold omkring bilernes opbevaring på virksomheden i orden.

Sydbyens Auto er registreret som autoværksted, og det betyder, at virksomheden højst må opbevare fem udtjente køretøjer ad gangen. Skive Kommune vurderer, at virksomheden reelt arbejder med autoophug, og det er virksomheden ikke godkendt til.

Ifølge avisen konstaterede miljøfolk fra Skive Kommune 2. juli i år, at 33 af køretøjerne hos Sydbyens Auto, ifølge vejledning fra Miljøstyrelsen, kan betegnes som udtjente og dermed er skrotbiler.

Ejeren af Sydbyens Auto, Joseph Maloba, der opkøber og eksporterer biler til Afrika, fik besked på at få dem fjernet og bragt til godkendt autoophugger senest den 15. august. Han har siden fået fjernet en del udtjente biler, men altså ikke nok. Derfor er Sydbyens Auto nu anmeldt til politiet.

To år gammel sag

Til oktober er det to år siden, Skive Kommune konstaterede, at der foregik ulovlig virksomhed hos Sydbyens Auto, hvor mange udtjente biler blev opbevaret på græs eller jord, som kan blive forurenet af bilernes udsivende væsker.

Da Joseph Maloba i juni sidste år ikke havde fået bragt dét forhold i orden, anmeldte Skive Kommune ham også dengang til politiet. Men da ejeren fik lavet befæstet underlag med olieudskiller, droppede kommunen sagen.

Under et tilsyn i november sidste år så miljømedarbejdere fra Skive Kommune, at der igen stod skrotbiler på græs.

Ejeren Joseph Maloba har overfor Skive Folkeblad afvist, at han driver autoophug. Han ønsker ikke at kommentere den nye anmeldelse til politiet.

Sagen er trukket i langdrag, da der reelt er tale om to sager, samt fordi kommuner skal overholde regler om blandt andet varsling af påbud. Hertil kommer forsinkede restriktioner som følge af coronavirussen.

DAG: Kommunalt forbillede

Fra brancheorganisationen Dansk Autogenbrug siger direktør Adam Pade, at Skive Kommune således danner forbillede for landets øvrige kommuner, når det gælder opsøgende tilsyn.

- Det er meget fint, når en kommune tager sin tilsynsforpligtelse alvorligt og griber ind over for den slags undergrundsvirksomheder. Jeg tror, de fleste forbrugere, og selvfølgelig værkstederne, har lært at skille skidt fra kanel, når det gælder valg af reservedelsleverandør.

Virksomheder, der ser stort på miljøkrav og for eksempel slipper uden om tunge investeringer i befæstede underlag, er også dem, man kan mistænke for ulovlig affaldseksport og forkert - eller manglende - miljøbehandling, siger Adam Pade.

Han tilføjer, at det er svært at opgøre, hvor mange af den slags virksomheder der findes i landet, for som regel svæver de under radaren og driver måske samtidig beslægtet, men ikke mere lovlig, skrotvirksomhed.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.112