MARKED Der er blevet længere mellem snapsene i forhold til udskiftning af slidte støddæmpere og knækkede fjedre. Det mærker blandt andet landets største autogrossist, FTZ, samt leverandøren Triscan.
Ikke desto mindre er begge brancheaktører på banen med nyere egne brands inden for støddæmpere, produceret hos kendte topproducenter, hos FTZ kaldet Forumline.
Christian Bonnicksen, produkchef hos FTZ, forklarer overfor Motor-magasinet, at eftermarkedet for affjedring har været faldende de seneste par år i hele Norden.
- Det er svært at sætte fingeren på præcist hvorfor, men de milde vintre har i hvert fald sammenhæng med færre knækkede og ødelagte fjedre og slidte støddæmpere. Knækker en fjeder på en lidt ældre bil, vælger bilejeren ofte at få monteret nye støddæmpere samtidig, siger Christian Bonnicksen.
Han angiver desuden den tiltagende procentdel af leasing og flexleasing som del af forklaringen på salgsfaldet, der ikke konkretiseres i tal.
- Vi ser, at mange biler bliver eksporteret efter endt leasing. Ofte viser tegn på problemer med fjedre og støddæmpere sig først efter seks til otte år, så med en støt faldende gennemsnitsalder i bilparken giver det også et fald i salg og værkstedsarbejde på affjedringsområdet, siger Christian Bonnicksen.
Et stort nybilsalg og leasing betyder, at den danske bilpark nu er den femte yngste i Europa, med en gennemsnitsalder på 8,5 år, viser en rapport for 2019 fra ACEA, European Automobiles Manufacturers Association. Desuden er salget af dyrere og bedre biler øget herhjemme de senere år.
Hjælpefjedre sælger
Imidlertid har salget af hjælpefjedre fået et nøk opad i år til varebiler, samt til personbiler der eksempelvis kører en del med campingvogn. Det tilskriver produktchefen corona-tiden, med en del campingvognskørsel i år og ønsket om mere komfortabel og sikker kørsel. Det er relativt simpelt at montere hjælpefjedre på cirka 1-2 timer alt efter bilmodel, typisk kun bag i bilen, der dog stadig efterfølgende kun er godkendt til den oprindelige totalvægt.
Selv om det ikke er et indsatsområde har FTZ sænkningsfjedre og støddæmpere fra leverandøren MAD i programmet. De almindelige fjedre leveres af svenske Lesjöfors. Forumline har, siden starten hos FTZ for fire år siden, opnået en pæn del af eftermarkedet, fordi værkstederne har taget rigtig godt imod støddæmpere, der er med fem års garanti, fortæller Christian Bonnicksen.
Sænkningssæt udfaset
Fjedre og støddæmpere er et marked i fald
Milde vintre, mere leasing, en yngre bilpark og dyrere og bedre biler bliver af FTZ og Triscan angivet som årsager til et faldende eftermarked på affjedringsdele.