ANALYSE Ambitionen om en million solgte elbiler i Danmark i 2030 er for dyr. Det er en af mange konklusioner i den med spænding imødesete rapport, "Veje til en grøn bilbeskatning," Anders Eldrup præsenterede for offentligheden mandag. Anders Eldrup er formand for kommissionen og tidligere adm. direktør i DONG og departementschef i Finansministeriet.
Han havde til opgave at præsentere regeringen for en køreplan for, hvordan personbilerne kan bidrage med den grønne omstilling, der som bekendt indeholder et mål om en 70 procent reduktion af CO2-udslippet i 2030.
I halvandet år har han og den øvrige kommission barslet med rapporten. Og reaktionerne er ikke til at tage fejl af; de rød/grønne kalder udspillet for uambitiøst, mens de blå hæfter sig ved, at drømmen om at lade elbilerne redde klimaet ikke er en farbar vej.
Kommissionen havde til opdrag at løse, hvad der kan sammenlignes med cirklens kvadratur: På den ene side skal elbiler gøres så attraktive som muligt for at reducere CO2-udslippet uden at det ville slå hul i statskassen. Samtidig skal forslagene tage højde for et par andre hensyn, bl.a. at fastholde den nuværende fordelingsprofil i bilbeskatningen samt at begrænse de øvrige samfundsøkonomiske omkostninger ved omlægningen.
Det er sådan set godt nyt for størstedelen af den danske autobranche. Bilerne bliver nemlig ikke dyrere at købe; registreringsafgiften foreslås således ikke at blive sat op. De konventionelle biler bliver derimod dyrere at eje og køre i.
Dyrere at være bilejer
Kommissionen lægger i sit foretrukne forslag op til, at det koster 2.300 kr. mere i ejerafgift om året, som i praksis er en CO2-afgift. Desuden bliver bilforsikringerne lidt dyrere, ligesom der foreslås indført en vejafgift på 1.000 kr. samt en stigning i afgiften på brændstof.
I dette forslag lægges der op til, at der i 2030 vil være solgt 750.000 elbiler i Danmark og at nysalget af elbiler vil udgøre 50 procent. Forslaget vil koste statskassen 2,4 mia. kr. i tabte indtægter.
Kommissionen skød også ideen om at forbyde salg af fossilbiler ned. Det vil ikke være lovligt i forhold til EU-retten.
Ganske vist opfordrende Anders Eldrup den danske regering at arbejde videre med det spørgsmål i EU. Men mon ikke lande som Tyskland og Frankrig effektivt sætter en stopper for sådanne initiativer?
Den dårlige nyhed er, at der ikke lægges op til at gå fra en værdibaseret afgift til en teknisk eller CO2-afhængig afgift, sådan som store dele af den danske autobranche har ønsket sig i årevis. Argumentet imod er hensynet til at "fastholde den nuværende fordelingsprofil i bilbeskatningen." Med andre ord: luksusbiler skal fortsat være dyre.
Når kommissionen i sine anbefalinger ikke vil øge ejerafgiften mere end tilfældet er, er det for at give så mange danskere mulighed for at eje en bil. Især for borgere i de egne af landet, hvor elbiler i deres nuværende teknologiske stade ikke er et alternativ. En Peugeot 208 bliver således kun 200 kr. dyrere om året ifølge kommissionens foretrukne forslag, mens en BMW 5 bliver 4.500 kr. dyrere om året over en 15-årig periode. En elbil som Hyundai Kona bliver 1.400 kr. billigere at eje om året, mens beløbet for en Tesla 3 er et overskud for ejeren på 9.300 kroner.
I gennemsnit bliver det 2.300 kr. dyrere at køre i en konventionel bil om året i 15 år, mens det er 2.000 kr. billigere at køre i en elbil.
Kommissionen benytter i den sammenhæng et regnestykke, hvor bilens ejeromkostninger over hele bilens levetid beregnes - en slags TCO; Total Cost of Ownership.
Men hvad der skuffer de rød/grønne allermest er, at der ikke er foreslånogle initiativer til at nedbringe antallet af fossilbiler. Ingen skrotpræmie. Kun et tilskud på 2.500 kr. om året ved køb af elbil frem til 2030.
Og Anders Eldrup fremhævede ved sin fremlæggelse, at en konventionel bil har en levetid på i gennemsnit 15 år. Der vil derfor fortsat køre 3,5 mio. konventionelle biler rundt på vejene i 2030.
Grøn er dyrt
Eftersom omlægningen af bilafgifterne og omstilling til en grønnere bilpark hænger sammen med regeringens overordnede klimamål, har kommissionen også regnet på, hvor stor CO2-reduktionen bliver og hvor meget den koster.
Her viser beregningerne, at det samlede CO2-aftryk vil falde med 0,9 mio. ton i 2030. Det er under en 1/7 af, hvad personbilerne samlet set udleder i dag. Og for at nå regeringens målsætning med en 70 procents reduktion kræves i alt 20 mio. ton mindre CO2 i 2030.
Når CO2-aftrykket ikke kan blive lavere, er det fordi det ifølge kommissionens beregninger er uforholdsmæssigt dyrt at nedbringe det yderligere. Her opereres med begrebet skyggeprisen. Det er den pris, det koster at reducere et ton CO2. Her skal man skele til den rapport, Klimarådet offentliggjorde i marts. Her lød anbefalingen, at skyggeprisen ikke bør overstige 2.000 kr. Men allerede med Eldrup-kommissionens foretrukne forslag er skyggeprisen oppe på kr. 3.400. Det er med andre ord dyrt indkøbte CO2-reduktioner at skifte bilparken ud med elbiler.
Invitation til forhandlinger
I horisonten venter langstrakte politiske forhandlinger. I en pressemeddelelse skriver skatteminister Morten Bødskov (S):
- Regeringen kvitterer for anbefalingerne og vil snarest indkalde til forhandlinger med afsæt i kommissionens anbefalinger. Han fortsætter:
- Bilkommissionen har afleveret en grundig analyse af mulighederne for at få flere grønne biler, som jeg glæder mig til at nærstudere. Regeringen ønsker den grønne omstilling. Og eftersom transportområdet står for godt en fjerdedel af de samlede CO2-udledninger, er bilerne et skridt på vejen til at opnå regeringens 70 pct-målsætning i 2030.
Men som det med alt tydelighed fremgår af Bilkommissionens rapport, så findes der ingen nemme løsninger.
Eldrup-kommissionens anden og afsluttende delrapport kommer primært til at omhandle de infrastrukturelle forhold, der skal være med til at understøtte den grønne omstilling. Denne delrapport forventes færdig omkring nytår.
Den grønne revolution aflyst
Autobranchen kan ånde lettet op. Registreringsafgifterne på konventionelle biler holdes i ro og for elbilerne fortsætter den nuværende afgift fem år frem - og får endda et tilskud med i bagagerummet. Det foreslår Anders Eldrup og hans kommission.