23948sdkhjf

Koder om genbrugskvalitet vigtigt for værkstederne

Kvalitetskoder på brugte reservedele er afgørende for at genbruge flere biler i Danmark. Det er stadig flere autogenbrugere opmærksomme på, herunder Sjelle Autogenbrug ved Aarhus.

SALGSPARAMETER Det er irriterende som mekaniker at stå med en eller flere brugte reservedele til en reparation, der slet ikke lever op til forventningerne. Det sker heldigvis stadig sjældnere, for autogenbrugs-virksomhederne har stort fokus på at vurdere de afmonterede reservedele på skadede biler og kode dem korrekt og ensartet.

Flere forsikringsselskaber stiller krav til, at skader på biler udbedres med brugte bildele. Det kan være en dør, der skal skiftes, en kofanger eller lignende. På ti år er der blevet sendt over 1,1 millioner biler til ophug i Danmark. Når bilerne er afmeldt og sendt til genbrug, går den store jagt på de rigtige reservedele ind. Og taksatorer og værksteder i Danmark er blevet bedre til at genbruge biler, hvilket er til gavn for både miljø og de virksomheder, som har specialiseret sig på området.

Men for at den proces fungerer, er den såkaldte klassificering af bildelene afgørende. Klassificeringen giver delene kvalitetskoder, der definerer hvor god stand, reservedelene er i. Eksempelvis om en dør kan sættes direkte på, eller om der skal udbedres skader på den først.

- Hvis en reservedel udgør en vigtig del af bilens sikkerhed, eller skal være en reel handelsvare, er klassificeringen vigtig. Især hvis vi skal blive endnu bedre til at genbruge bildele fra udtjente biler, som, hvis de er opmærket korrekt, sagtens kan genanvendes på let brugte biler, siger Nicky Bobak.

Hele branchen skal med

Hos Sjelle Autogenbrug i Galten vest for Aarhus er Marc Elmholdt vant til at holde godt øje med klassificeringen af brugte bildele. Sjelle Autogenbrug handler primært med andre firmaer, og her oplever autogenbrugeren, at der generelt er godt styr på brugen af opmærkningen af bildelene.

- Jeg mener dog, at flere genbrugere skal gøre brug af kvalitetskoderne og sørge for, at flere reservedele blive klassificeret, så man taler ud fra et fælles grundlag. Det er vigtigt, hvis vi gerne vil genbruge flere bildele i Danmark og samtidig opretholde en god standard på delene, uanset om det er firma til firma, der handler med dem, eller om det er mellem autogenbrugere og forbrugere, siger Marc Elmholdt.

Sjelle Autogenbrug er en del af ejerkredsen bag portalen Nemdele.dk, der netop har indgået samhandelsaftale med landets største autogrossist, FTZ om salg og udbringning af brugte OE-reservedele. 27 autogenbrugere står bag Nemdele-portalen, der er ejet 60% af det store Ørbæk Autogenbrug på Fyn, 20% af Sjelle Autogenbrug og 20% af resten af medlemsskaren, hvoraf de fleste er med i brancheorganisationen Dansk Autogenbrug.

Kvalitetskoder ikke et lovkrav

En fælles autobranche har tidligere udarbejdet kvalitetskoderne og samlet dem i en guide. Marc Elholdt fra Sjelle Autogenbrug synes, at det godt og vigtigt skridt.

- Men man skal bare huske på, at det ikke er et lovkrav, at reservedele bliver stemplet med kvalitetskoder. Det er op til den enkelte autogenbruger eller sælger af delene at gøre det. Og her kan det gå galt, siger autogenbrugeren fra Galten.

Katalog viser vejen

AutoBranchen Danmark og flere andre brancheorganisationer har tidligere i fællesskab udviklet en særlig guide til at anvende brugte dele ved skadesreparationer.

- Grundlæggende er det vigtigt, at anvendelsen af de brugte bildele matcher med bilens alder og generel slitage. Det er også vigtigt, at værksteder bruger lidt tid på at spørge ind til reservedelens beskaffenhed, og at autogenbrugeren tilsvarende kigger på beskrivelsen af delen, fortæller Nicky Bobak og tilføjer:

- En beskrivelse indeholder, foruden klassificeringen, fotos, data, pris og information om, hvorvidt delen leveres strippet eller ej. På den måde er værksted og autogenbrug på bølgelængde med, hvad det er for en bildel, der udveksles mellem dem.

Her er kvalitetskoderne til brugtdele

En række brancheorganisationer i autobranchen har udarbejdet en fælles guideline til klassificering af kvaliteten af reservedele, hvor følgende koder gælder:

For mekaniske dele og karrosseridele, der ikke skal lakeres, anvendes følgende koder:
A = Helt ok – næsten som ny
B = Fuldt anvendelig
C = Diverse småfejl der skal udbedres
Efter kvalitetskoden kan der generelt været tilføjet ”-” (minus) eller ”1”. ”-” (f.eks. B-) betyder, at der kan være mangler eller defekter på løsdele, eller at delen er udstyret anderledes. ”1” (f.eks. B1) betyder, at delen er funktionstestet

For karosseridele og lignende, der kan/skal lakeres, anvendes følgende koder:
B1 = Kan umiddelbart anvendes
B2 = Kan have små ridser og skrammer, der kan udbedres ved lakering – ellers fuldt anvendelig.
B3 = Kan have små ridser og nogle buler. Mindre end 1 times arbejde udover selve lakeringen.
C = Diverse småfejl, der skal udbedres.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188