OMLÆGNING En ny opgørelse fra Drivkraft Danmark viser, at biobrændstoffer udgør 90 procent af den vedvarende energi (VE) i transporten, og at el og biogas stadig kun udgør en lille andel. Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, som leverer energi til transport, boliger og industri, ønsker derfor at ændre den hidtidige praksis med iblandingskrav og erstatte den med et CO2-fortrængningskrav for at sætte skub i produktionen af flere typer af grønne drivmidler til transporten.
Siden 2010 har vi haft en benzinstandard, der hed E5. Det ændrede sig i januar i år, hvor benzinselskaberne begyndte at blande 10 % bioethanol i benzinen (E10) som følge af EU’s VE-direktiv med krav om minimum 10 % vedvarende energi i transporten i 2020. Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra E5 til nu E10 som standard. Iblandingen af biobrændstoffer har betydet, at den vedvarende energi over få år gik fra at udgøre få promiller til i dag at udgøre mere end 5 % af det samlede energiforbrug til vej og jernbanetransport.
Bioethanol i benzin og biodiesel i diesel udgør således næsten 90 % af den samlede andel af vedvarende energi til transport. Andelen af VE-el skyldes stort set forbrug i tog, og en større del af elproduktionen er baseret på vedvarende energi. I takt med øget elektrificering af jernbanedriften, og at el-biler nu får et større kommercielt gennembrud, vil vi se en stigende andel VE-el i transporten. Sammen med den stigende iblanding af bioethanol i benzinen, vil den samlede mængde af vedvarende energi i transporten stige, anfører Drivkraft Danmark.
For at få sat gang i produktionen og brugen af flere grønne drivmidler i transporten for alvor, har Drivkraft Danmark foreslået at erstatte det nuværende iblandingskrav med et CO2-fortrængningskrav. Idéen er, at vi i stedet for at fokusere på, hvor meget VE vi skal blande i - som nu med biobrændstofferne - går over til at fokusere på, hvad der blandes i og hvad det gør for klimaet. På den måde vil en lang række drivmidler som avanceret biobrændstof, el, biogas, brint osv. kunne konkurrere om bedst at opfylde de fastsatte CO2-fortrængningskrav.
Der står mere om Drivkraft Danmarks forslag om fortrængningskrav i branchens 250 plan.kile
Drivkraft Danmark ønsker mere skub i grønne drivmidler
Brancheorganisationen Drivkraft Danmark ønsker at ændre iblandingskrav for at fremme produktionen af flere vedvarende energityper.