PORTRÆT Ofte har direktør Henrik Mortensen i importfirmaet AiS Danmark fat i eksperter direkte på laboratoriet hos producenten af Eurol smøremidler i Holland. Det sker typisk, når hans kunder blandt de danske værksteder står med en speciel udfordring. Det kan handle om at få lavet test og olieanalyser, hvis en bil bruger for meget olie, eller for at se om der er kommet fremmedlegemer i olien. Ved at analysere additiver i olien - der er som fingeraftryk fra olieproducenten - er det sket, at det er blevet afsløret, at en bilist ved en reklamation havde fået olie på bilen et andet sted end hos AiS Danmarks kunde-værksted. Denne tilgang, sammen med et bredt program af kvalitetsolie og smøremidler, er med til at sikre saglig backup til kunderne; et must for en mindre importør og grossistvirksomhed som AiS Danmark, der beskæftiger fem ansatte i Frederiksværk.
Tiltro til olieleverandøren
Siden overtagelsen af salget af Eurol i 2015 har AiS Danmark oplevet vækst på såvel auto- som på industrisiden, der er fordelt fifty-fifty. Og det selv i en tid, hvor landets autogrossister har skabt røre i oliemarkedet ved at skifte rundt på oliemærkerne.
- Olie er jo det sted, værkstedet tjener mest. Et værksted skal have tiltro til sin leverandør og sikre sig, at olieleverandøren har et godt opslagsværk, som vi har via nummerpladeopslag på bilen, samt et bredt program og ekspertise i sin hjælp og tilgang - her hos AiS er vi værkstedernes konsulenter i smøremidler, intet mindre, siger Henrik Mortensen og fortsætter:
- Vi har få brands, vi ved en masse om, og vi holder “fødekæden" kort, så vejen fra producent til forbruger bliver så kort som mulig, til glæde for både de som handler med produkterne og de som bruger dem.
Knowhow og rigtig god kvalitet til rigtige priser - helt enkelt. Samtidig er vi en klassisk importør og grossistvirksomhed, som prioriterer den gode handel og den langsigtede relation, baseret på produkter som holder hvad de lover, og lidt til.
Kan ikke shoppe rundt
Henrik Mortensen følger godt med i oliemarkedet via forskellige internationale fora. Han oplever, at oliemarkedet har udviklet sig meget mht. private label og rebranding, blandt andet via russiske, østeuropæiske og amerikanske leverandører, der byder sig til, ofte med blot få produkter såsom 5W-40 og 5W-30 olie og ikke andet.
- Jeg får en del kontakt fra en række mere eller mindre ukendte leverandører, og noget er skræmmende billigt, mens det er svært at vurdere kvaliteten. Det er vigtigt at sikre sig, at olie lever om til de seneste nye godkendelser og specifikationer. Hvis man vil have gode smøremidler og bredde, så bør prisen ikke være det eneste parameter. Og værksteder kan i dag ikke bare shoppe rundt. Det er biler, maskiner og olieprodukterne blevet for specifikke til, siger Henrik Mortensen.
Røre i oliemarkedet
Herhjemme oplever direktøren, at flere store grossister har overtaget hinandens oliemærker for at få adgang til kundernes reservedelskøb, idet værksteder ofte er overraskende loyale overfor deres oliemærke.
- Disse skift i markedet har givet dønninger, og værkstederne afventer og ser, hvad både store og små grossister gør. Det har ikke givet os udfordringer - men balancen for os er ikke at presse for hårdt på hos værkstederne.
- Nogle kan lide de røde og nogle de blå - vi vil gerne handle med alle, og benytter primært frie autogrossister, eller direkte salg til værkstederne, siger Henrik Mortensen. Han tilføjer, at nogle smøremidler bliver udviklet specielt til AiS ud fra kunderne behov - lige nu har firmaet et stort projekt i gang i transportbranchen, som Henrik Mortensen ikke kan løfte sløret for nu.
Hollandsk olie har godt fat i værkstederne
Importøren af Eurol olie og smøremidler, AiS Danmark, oplever røre i oliemarkedet. Den fem mand store virksomhed virker som konsulent for værksteder, der i stigende grad har brug for eksperthjælp.