23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SKAD advarer om lakering af sårbare sensor-områder

Især de tiltagende mange radar-sikkerhedssensorer er sårbare overfor forkert lakering eller plasttyper, der ikke overholder OE-krav. Lakerer og karrosseriværksted kan stilles til ansvar for ulykker.

FARETRUENDE Flere og flere biler bliver udstyret med avancerede sensorer i og bag kofangerne. Her er der specielt tale om Multi-Mode-Radar, ultralydssensorer, kortdistanceradar, middeldistanceradar og langdistanceradar. Enhver sensor har et dedikeret området at varetage, som sammen med andre sensorer og softwareprogrammer sikrer bilen i forskellige situationer.

I Danmark bliver mange biler i øvrigt leveret uden disse sensorer på grund af registreringsafgiften, oplyser SKAD, hvilket brancheorganisationen for lakerere og køretøjsbyggere anser for at være problematisk, da det går ud over sikkerheden.

Specielt radarsensorerne er i farezonen ved forkert lakering, advarer SKAD nu branchen. Radarsensorer er enten monteret på bagsiden af kofangerne, direkte på bagpladen eller på siden bag kofangeren. Uanset monteringsmåden er elektronikken udformet og kalibreret til at kunne se igennem OE-materiale og OE-lakering.

- Ved lakering af sådanne kofangere, er det væsentligt at lakereren tager hensyn til synsfeltet af radarsensorer, siger direktør i SKAD, Thomas Krebs og fortsætter:

- Synsfeltet kan påvirkes af et for tykt lag spartel eller lak, eller på grund af en kofanger der ikke levere op til OE-kvalitet.

Korrekt info er vigtig

Ved lakering er det væsentligt, at en autolakerer gør sig tanker om lakopbygningen. Der kan oftere være tale om, at en ny kofanger skal monteres, da en skade ikke længere kan spartles op. Også limning i disse områder er ikke tilladte. En bilproducent oplyser typisk om, hvordan et skadet område skal lakeres. Det kræver, at autolakerere investerer i en µ-måler til plast.

- I SKAD er det vores fornemste opgave at sikre, at vores medlemmer løbende bliver informeret omkring sådanne faldgruber. Nye teknologier kræver, at værkstederne er opdaterede, hvilket kræver dybdegående og kompetent support. Fra SKAD informerer vi også om konkrete forhold i forbindelse med bilmodeller og krav fra producenterne, siger Thomas Krebs.

Undgå ansvarspådragelse

Radarsensorerne får et større og større ansvar for sikkerheden i trafikken, og dermed kan en autolakerer, der ikke maler i henhold til fabrikkens vejledning, direkte pådrage sig skylden for uheld og dermed følgeskader, advarer SKAD. Sådanne tilfælde er dog ikke kommet til hverken SKAD’s eller Motor-magasinets kendskab endnu. SKAD anfører her, at ingen kontrollerer årsagen til ulykker pt, men at sagkyndige fra Færdselsstyrelsen/Havarikommissionen vil undersøge dette i takt med, at teknologien bliver mere almindelig, specielt ved personskader.

Dette gælder også, når der monteres ikke udokumenterede kofangere, som både kan variere i materialetype, materialesammensætning og materialedimensioner. Derfor skal også karrosseriværksteder sikre sig, at disse kofangere skriftligt er garanteret fra leverandørens side, at der ikke opstår udfordringer i forbindelse med disse radar-baserede ADAS systemer (Advanced Driver Assistance Systems).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094