23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forsikring & Pension besvarer spørgsmål om Autotaks

Teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd, Finn Larsen, har stillet spørgsmål om Autotaks til Forsikring & Pension via Motor-magasinet. Her svarer Maria Clausen, underdirektør i Forsikring & Pension og leder af Autotaks.

AFKLARING Forsikring & Pension (F&P) har i Motor-magasinet opfordret til dialog om tider og brugen af Autotaks/Forsi-systemet. Dialog skal der til, men hvor meget dialog er F&P villig til? Dansk Bilbrancheråd stiller her en række spørgsmål, som brancheforeningen mener, at autobranchen mangler svar på.

Fra Forsikring & Pension melder underdirektør Maria Clausen, at man ønsker at fremme dialogen for at løse problemer og skabe løsninger, der virker i praksis og giver mening for alle parter.

- Jeg står derfor gerne på mål for at levere, hvad der er mig muligt, for at nå frem til en fælles forståelse af de udfordringer, der rent faktisk findes i krydsfeltet mellem forsikringsbranchen og autobranchen, siger Maria Clausen.

En af årsagerne til, at Autotaks i sin tid blev taget i brug, var at gøre det nemmere at beregne skader og samtidig sikre en mere ensartet betaling for skadesarbejde, anfører Dansk Bilbrancheråd. Brancheforeningen konstaterer, at den danske skadesbranche gennem årene med Autotaks/Forsi, uden indflydelse, har måttet konstatere, at forsikringsselskaberne hver især vælger at bruge systemet på deres måde.

Dette indebærer, at brugerne af systemet skal tilpasse deres beregninger til det forsikringsselskab, der skal betale for arbejdet. Samtidig vælger nogle selskaber, anfører Dansk Bilbrancheråd, at erstatte systemdata med egne data, fastpriser og sideløbende indtastningssystemer.

- Disse egenrådige initiativer fra forsikringsselskaberne udhuler hele grundtanken med systemet og betyder, at for reparatørerne kræver beregningsarbejdet i dag rigtig mange ressourcer, siger teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd, Finn Larsen. Han stiller derfor spørgsmål, som Maria Clausen her besvarer.

SPØRGSMÅL 1

Dansk Bilbrancheråd: Mener F&P, at systemet bruges iht. systemejernes idéer og tanker, når nogle forsikringsselskaberne i Danmark vælger at erstatte systemdata med egne data og til nogle reparationstyper vælger fastpriser, der udhuler Autotaks/Forsi-priser? Har F&P som udbyder et ansvar for, at systemet bruges iht. systemejerens (Audatex) tanker og ideer?

Maria Clausen, F&P: Audatex har ikke nogen "regler og vedtægter" om brugen af deres system, da de opererer i markeder med fri konkurrence og, ligesom os, tror på, at parterne finder løsninger, som passer ind i deres samarbejde. Alt bygger derfor på samarbejdsaftaler, der forudsætter, at Autotaks-systemet bruges med den nødvendige integritet og lødighed mellem aftaleparterne. For at understøtte og fremme den gode samarbejdsånd findes der et sæt retningslinjer udarbejdet i fællesskab af samtlige 12 organisationer i autobranchen. Formålet med retningslinjerne er, ud over at beskrive de problemer, der oftest opstår mellem værksteder og forsikringsselskaber, at vejlede i, hvordan eventuelle problemer bedst kan løses i fællesskab.

Så nej, vi kan som udbyder ikke være ansvarlige for, om parterne bruger systemet i henhold til, hvad Audatex måtte have af tanker og idéer med deres platform. Forsikring & Pension har fokus på datakvaliteten, og den arbejder vi stenhårdt på at sikre er så høj som muligt.

SPØRGSMÅL 2

Dansk Bilbrancheråd: I snart 25 år har F&P talt om, at tiderne er vejledende og skal være til forhandling. Men som udbyder af Autotakssystemet burde F&P vide, at manuel tilpasning af tider kun meget sjældent accepteres af forsikringsselskaberne. Hvis en reparatør ikke kan få et forsikringsselskab til manuelt at hæve en udskiftnings- eller reparationstid, der åbenlyst er for lav, vil F&P så som systemudbyder gå ind i sagen og bakke reparatøren op?

Maria Clausen, F&P: Eftersom Forsikring og Pension ikke er en aftalepart, kan vi ikke blande os i enkeltsager, men vi følger med i, hvordan Autotaks-systemet bruges i markedet, og om værkstederne anvender det korrekt. Vi vil som altid deltage i undersøgelser med autobranchens parter om, hvorvidt der er generelle fejl og mangler i vores data. Det hænder, at data af den ene eller anden årsag ikke passer med bilfabrikkens standardtider - og så får vi rettet det.

SPØRGSMÅL 3

Dansk Bilbrancheråd: Siden 2019 har F&P arbejdet på at ændre måden, vi i Danmark beregner lakering på, fordi der fra lakdataleverandøren (AZT) er kommet indsigelse om, at systemet skal bruges iht. systemleverandørens intention. Kan man forestille sig, at der på samme måde kommer en indsigelse fra Audatex, fordi de danske forsikringsselskaber udhuler systemdata ved at indsætte fastpriser på nogle reparationstyper og erstatter systemdata med egne data for at holde priserne nede på karrosserireparationer?

Maria Clausen, F&P: Audatex stiller en platform til rådighed og leverer et system, der indeholder bilfabrikkernes standardtider/data til cirka 100 lande, hvor det bruges i henhold til de regler, der understøtter de frie markedskræfter og konkurrencevilkår. Dermed er det op til brugerne at benytte systemet i henhold til de samarbejdsaftaler, de indbyrdes har indgået - aftaler, der jo kan ændres efter behov, og hvis man er enige om behovet. Så nej, fordi tiderne jo er vejledende og skal passe til så mange lande, kan vi ikke forestille os indsigelser fra Audatex. Forsikring & Pension er allerede i løbende dialog med alle parter og organisationer i autobranchen for at lytte til deres ønsker og behov for forbedringer ud over dem, vi løbende udvikler og oplyser om på Autotaks.dk og i nyhedsbreve. Når det er sagt, så ønsker vi at fokusere på den forretningsmæssige brug af Autotaks-systemet og samtidig styrke dialogen med alle parter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093