23948sdkhjf

Kongres på vej med alt om drivlinjer

Kongressen Dritev 2021 er under forberedelse for alle med interesse i at følge med i udviklingen af elbiler og konventionelle biler under stigende emissionskrav.

UDVIKLING Som en del af elektrificeringen af drivlinjen kan transmissionen ikke længere ses som en individuel komponent, men snarere som en del af et overordnet koncept. Det betyder, at justeringen af individuelle dele sker på systemisk basis, hvor en kombination af faktorer skaber biler og køretøjer med så lav emission som muligt

Et af stederne, man kan følge med på første hånd hvad angår nye tendenser og udvikling på området, er på den tyske VDI Transmission Congress, der blot kaldes Dritev, næste gang 23.-24. juni 2021 i Bonn.



EU strengest i verden
Nye grænser for bilfabrikantens emissioner træder i kraft i EU i 2020 med ny nominel CO2-værdi på 95 gram pr. kilometer. Manglende overholdelse af denne lovlige grænse vil føre til store økonomiske bøder til bilfabrikanterne. Dette gør EU’s CO2-mål for biler til de strengeste i verden. I USA er der foreskrevet 121 gram pr. kilometer siden begyndelsen af året. I Kina er værdien 117 gram og i Japan 105. Det tvinger OEM’er - altså bilproducenterne til at øge CO2-effektiviteten af deres køretøjsmodeller uanset hvilket marked de skal sælges på.

Mercedes 9G-Tronic
Den internationale VDI Dritev-kongres skulle have fundet sted 24. og 25. juni 2020 i Bonn, hvor europæiske OEM-producenter skulle drøfte de aktuelle udfordringer og i deres præsentationer vise, at systemiske drivlinjer er gået fra et rent konceptuelt niveau til faktisk serieproduktion. Dette er nu udskudt til næste år.

For eksempel skulle Dipl.-Ing. Marcus Sommer fra Mercedes-Benz have talt om 9G-TRONIC-konceptet. Ved hjælp af et byggesten-princip kan forskellige klassificeringer af elektrificering opnås gennem modulær elektrificering.

Porsche Taycan supereffektiv
Den meget effektive transmission i den fuldstændigt elektriske drivlinje i Porsche Taycan skulle have været drøftet på Dritev, hvilket nu er udsat. Ved at øge effektiviteten i transmissionen ved for- og bagaksler opnår Taycan en ekstrem høj koefficient. En kompakt en-trins planetgeartransmission overfører kraften fra den elektriske motor ved forakslen. Bagpå giver en totrins gearkasse Taycan endnu højere acceleration i første gear, mens det andet giver større effektivitet ved meget høje hastigheder.

Hvis man får lyst til at besøge udstillingen og kongressen, bliver alle indlæg simultant oversat til engelsk.

Om Dritev
Den internationale VDI-kongres Dritev er en af verdens største bilkongresser og samler i tyske Bonn årligt cirka 1300 eksperter for udveksling af tanker om den aktuelle udvikling inden for transmissioner, drivlinjer og emissioner. Udstilling og kongres arrangeres af VDI Wissensforum i Düsseldorf, og sponsorer er store autobranche-koncerner som ZF, Schaeffler, Magna og Castrol.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156