23948sdkhjf

UGENS LEDER - om branchens uforenelige veje til den grønne omstilling

De fleste i branchen vil det samme; sikre den grønne omstilling. Men der er totalt uenighed om hvordan man kommer dertil, påpeger Flemming Haslund i ugens leder.

LEDER

ALLE, OGSÅ ALLE eller i hvert fald de fleste i autobranchen, ønsker at passe godt på Moder Jord.Og for at gøre det, er der én vej at køre: Den grønne omstilling. Fra olie til el inkl. brint.

MEN EFTER DEN grønne skåltale viser virkeligheden, at der er to helt forskellige veje til den grønne omstilling. Importører og forhandlere kigger grønt ved at opfordre til at købe en ny bil. Således siger fx Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører her i avisen:

BILINDUSTRIEN HAR TEKNOLOGIEN til at matche politikernes grønne ambitioner. Derfor fremsætter vi en række forslag med den helt overordnede tanke at gøre nyere biler samt nul- og lavemissionsbiler mere attraktive for danskerne.

OG FRA DEN anden ende af bilernes fødekæde har tidligere direktør for Dansk Autogenbrug, Børge Madsen sagt: - Jeg er tilhænger af, at bilernes teknologi bliver stadig renere, og jeg synes, det er OK med trinvise stramninger af emissionskravene med omtanke på de resurser og råvarer, der er til rådighed ved produktion. Børge Madsen har endvidere ført argumentet, at man tager mest vare om miljøet ved at lade bilerne køre så længe som overhovedet muligt - fordi CO2-udslippet ved ikke at producere en ny bil er nul.

SÅ KØB EN ny bil - det er godt for miljøet. Kør videre i den gamle bil - det er godt for miljøet.

DERMED ER DET så tydeligt, at der i autobranchen to veje til den grønne omstilling. Og at de i den grad er uforenelige.

OM TVISTEN NY bil vs. brugt bil siger Mads Rørvig, at det jo handler om at finde den fine balance mellem nyt og brugt.

OG JEG KAN jo tilføje: Så længe, de nye biler, der bliver solgt, er elbiler, kører bilerne jo frem mod det renere miljø ad to veje.

Gas geben!

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.126