23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansker producerer million-Porscher

Første danske bil af mærket Kalmar er bygget til ære for Tom Kristensen. Prisen er høj. Meget høj. Se Kalmar 7-97 inkl. syv forbløffende detaljebilleder.

SPECIALPRODUKTION Rent geografisk er dette et værre rod: Man skulle tro, at en mand med efternavnet Kalmar er svensker, Det er Jan Kalmar nu ikke - han er fra Solrød Strand på Sjælland. Bilen han har kastet sig over er tysk, men bygget efter et amerikansk forbillede. Og legenden, der skal være med til at trække bilen frem for det internationale marked henter sit image i Frankrig.

Men alligevel mødes al denne geografi i et nyt - trods alt mest af alt dansk - bileventyr. Danskeren (ikke svenskeren) Jan Kalmar har nu stillet sig bag at producere biler under egen navn, den første en på alle måder stilfuld Porsche, der er så meget Jan Kalmar, at bilen faktisk bærer hans navn - bilens navn er Kalmar 7-97.

Men hvorfor nu lige 7-97? Det har Tom Kristensen af alle æren for. Historien går, på, at Tom K. i sin tid spurgte Jan K om han kunne bygge en bil til ære for Toms første sejr på Le Mans; den blev vundet i en Porsche med startnummer 7 i 1997.

Alle disse ender mødes i bilen, Kalmar 7-97.

Dybest set er den første Kalmar en lidt ældre 911, der bevarer sit oprindelige udtryk, men rent teknisk ført helt up to date. Altså efter samme grundidé, som den amerikanske Singer-Porsche. Et koncept, der har vist sig at være hele vejen igennem, i dag står den californiske Porsche som den fornemste af alle de specielle Porscher.

Det kan den første Kalmar også have - og ja, det er den første og dermed er det underforstået, at der kommer flere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063