23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Derfor betaler investering i vaskehaller sig

To millioner flere bilvaske i haller på fem år, viser tal fra Miljøstyrelsen og Drivkraft Danmark - bilforhandlere kan få del i festen, hvor også miljøet er den store vinder.

STATISTIK Mange bilforhandlere etablerer bilvaskehaller til egne biler og kundebiler. Og det kan være en god forretning. Bilvaskehallerne i Danmark foretog i 2019 næsten ti millioner bilvaske, viser den nyeste opgørelse fra Miljøstyrelsen og Drivkraft Danmark over antallet af bilvaske i vaskehaller. Det er en stigning på cirka to millioner vaske siden 2015. Kurven over bilvaske i vaskehaller har dermed været konstant stigende i fem år.

Det stigende antal bilvaske skyldes både flere køretøjer i bilparken, efter flere års rekordsalg af biler, men også at antallet af kørte kilometer er steget - siden 2010 med 14 procent, viser tal fra Vejdirektoratet. Dermed bliver bilerne mere snavsede og skal vaskes.

En del bilvaske foregår på landets tankstationer. I brancheforeningen Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation glæder man sig over udviklingen, der betyder mindre forurening og vandforbrug.

- Miljøet er den helt store vinder, for det er markant bedre for vandmiljøet at vælge vaskehallen i stedet for selv at vaske bilen hjemme i indkørslen eller ved kantstenen. Ved hjemmevask siver vaskevandet ned i undergrunden eller ender ofte via regnvandskloakken urenset i vandmiljøet, siger Anders Riisberg, konsulent i Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation (BFR). Brancheforeningen står bag informationskampagnen vaskbilmedomtanke.nu.

Behov for markedsføring

Det er således op til både benzin- og bilforhandlere at markedsføre deres vaskehaller med, at her bliver spildevandet ledt gennem olieudskiller og sandfang og herfra gennem kloakken til et renseanlæg. Desuden er forbruget af rent vand meget mindre i en vaskehal. Ved hjemmevask bruges der let 100 liter vand, mens der i de effektive vaskehaller bruges typisk 35 liter vand eller endog mindre.

Man sparer altså både på det rene vand og undgår spildevand i naturen. De miljømæssige problemer ved hjemmevask af biler bliver ikke mindre af, at kommunerne i disse år etablerer separat kloakering, hvorved regnvand - og altså også urenset vand fra hjemmevask af biler - ledes uden om de kommunale rensningsanlæg og direkte ud i vandmiljøet.

Vaner skal ændres

Hvis alle biler blev vasket i vaskehaller i stedet for hjemme i indkørslen, ville det, ifølge Drivkraft Danmark, spare vandmiljøet for mere en et ton metaller, fem ton olie og tre ton vaskemidler.

Dog vælger mange stadig at vaske bilen hjemme. BFR har tidligere, gennem en meningsmåling foretaget af Epinion, undersøgt danskernes vaner i forbindelse med bilvask; 35 procent vasker bilen hjemme i indkørslen eller ved kantstenen, og to tredjedele ved ikke, at vaskevand fra hjemmevask af bilen vil løbe direkte og urenset ud i søer og vandløb, hvis der er kloaksepareret. Desuden ved 45 procent ikke, om der er kloaksepareret, hvor de bor.

- Der er tydeligvis stadig behov for information om emnet, og derfor fortsætter vores kampagne vaskbilmedomtanke.nu med at informere om, hvordan bilen vaskes med størst muligt hensyn til vores miljø, siger Anders Riisberg.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.204