MARKEDSTRENDS Der er ikke store reaktioner i rustbeskyttelsesbranchen over, at LHG/Suvo lige før sommerferien overtog Tectyl. Dermed skal LHG repræsentere og udvikle to mærker og kæder, hvilket er en nyskabende situation i markedet for rustbeskyttelse - men ofte set blandt for eksempel autogrossister. Overtagelsen skal blandt andet skabe synergi og føre LHG ind på det nordiske marked.
Fra Corrpro A/S Dinitrol siger teknisk chef Mogens Vestergaard Hansen, at LHG’s overtagelse af Tectyl ikke vil have nogen effekt eller indvirkning på Dinitrol i markedet. Fra Pava Produkter A/S er kommentaren fra marketingchef Tanja Kristensen, at der er konkurrence i alle brancher ligesom denne, hvilket Pava er meget bevidst omkring og derfor arbejder dagligt på at gøre sin kæde af sprøjtecentre stærkere og bedre.
Rabatter splitter
Hos Tektrol Mineralolier A/S ønsker direktør Jesper Ohmsen LHG tillykke med den nye udfordring og finder det spændende at følge LHG udvikle to brands i samme branche.
Jesper Ohmsen fortæller, at der indadtil i rustbeskyttelsesbranchen er mindre roligt end eller, men at 2020 indtil videre er gået fornuftigt hos de forskellige TekTrol-partnere i betragtning af, at året i øvrigt har udviklet sig usædvanligt i forhold til især corona-situationen.
- Med den konsolidering, vi i branchen oplever, i form af sidste års salg af Dinitrol-agenturet til pierre.dk, og dette års samling af Suvo og Tectyl hos LHG, finder nogle sprøjtecentre det en naturlig anledning til at mærke efter, om de er det rette sted, siger Jesper Ohmsen
Han antager, at de fleste rustbeskyttere i branchen bøvler med samme udfordringer omkring priser og rabatter.
- Problemet omkring prispres er langtfra nyt og har mange facetter. En væsentlig ting her er, at en stor andel af produktionen afsættes via et dyrt salgsled hos store bilforhandler-kæder eller it-aktørers ’hjemmesider’ såsom Autobutler, Autodo, FDM, Quickpoint etc. Disse får i mange tilfælde en stor andel af den omsætning, som rustbeskytteren skulle leve af. Branchen bliver sårbar, hvis den enkelte rustbeskytter tror, at det eneste, der efterhånden tæller, er den højeste rabat-sats. En sådan enstrenget tanke gør os for nemme at spille ud mod hinanden, mener Jesper Ohmsen.
Undervurderer sig selv
Han tilføjer, at der naturligvis er fri prisdannelse på markedet - men at han tror, den udførende rustbeskytter ofte undervurderer sin egen styrke i dette spil.
- Det er rustbeskytteren, der har faciliteterne, miljøgodkendelserne, fagligheden og medarbejderne - det er ham, der tager den daglige risiko og knokler med at indhente andres forsinkelser. Der burde ligge en værdi i selv i højere grad at prøve at få bilejeren i tale og dele den fortjeneste, som ellers ville være gået til det ikke-værdiskabende salgsled. Der skal være et fornuftigt miks i disse ting, og efterhånden er balancen blevet skubbet et usundt sted hen, siger Jesper Ohmsen.
Frit marked ikke kønt
Han mener, at produktleverandørerne - såsom eksempelvis LHG, Dinitrol og Tektrol selv - også har et ansvar, der for eksempel kunne handle om ikke at tilskynde til etablering af ny kapacitet i et i forvejen ’mættet’ geografisk område. Samt de rabataftaler og -kampagner, som centrene jo betaler for.
- I et frit marked regulerer alle disse ting sig selv, og det er ikke altid kønt at se på undervejs. Man har dog altid et valg, og måske står man ikke så ringe, som man tror, i den styrketest, der finder sted nu, siger Jesper Ohmsen.
Prispres og rabatkrav for store
Rustbeskyttelses-aktører iagttager LHG’s overtagelse af Tectyl i en konsoliderende branche, der føler at man forærer en stor del af omsætningen væk til it-brancheaktører, værkstedskæder med mere.