23948sdkhjf

BMW giver underskud for første gang i mere end et årti

Det bliver sagt jævnligt for tiden, at corona ikke skelner mellem høj og lav, nationalitet eller andre tilhørsforhold. Derfor bør det måske heller ikke komme bag på nogen, at selv en solid virksomhed som BMW kan blive ramt af coronakrisens konsekvenser. 

Alligevel er det store nyheder, at den tyske autokoncern kommer ud af årets første seks måneder med et underskud. Det er første gang siden 2009.

"Den første halvdel af året, som var domineret af coronapandemien, blev påvirket af restriktioner for alle verden over. Det havde også en enorm påvirkning på BMW Groups forhandlerorganisation. Som konsekvens - på trods af en stabil forsyningskæde - måtte produktionen indstilles på de fleste fabrikker, inklusive dem i gruppens produktionsnetværk," forklarer BMW Group i regnskabet.

Færre biler, færre penge

Både fabrikker i Europa, Kina og USA stod i perioder stille, og det betød færre biler til slutkunderne. 

For BMW-mærkets vedkommende faldt antallet af leverede biler med 22 pct., mens det for Minis vedkommende var 31 pct. færre og 38 pct. færre Rolls-Roycer, der trillede ud af fabrikkerne i årets første halvår. 

Det gav BMW Group et samlet tab i andet kvartal på 300 mio. euro før skat - et noget andet resultat end samme periode sidste år, som landede på 2 mia. euro. For første og andet kvartal samlet er der dog et for BMW hæderligt, om end beskedent, overskud på 498 mio. euro. Det er et fald på 82,3 pct. i forhold til første halvår 2019.

Forventer lav vækst i år

Samtidig så BMW en forskydning af pandemiens hærgen. Mens det så værst ud i Kina i første kvartal, skete de største fald i Europa og USA først i andet kvartal. På det tidspunkt havde det kinesiske marked rejst sig, og leverancer af de tre mærker voksede med 7,4 pct. i forhold til sidste år. 

Der ser man dog ikke de øvrige markeder endnu, og forventningerne til året er stadig ikke alt for optimistiske.

"De forlængede restriktioner, som skal hæmme pandemien, påvirker den globale vækst dybt og gør det fortsat svært at spå om forventningerne til 2020," står der i regnskabet, hvor man nu regner med, at den økonomiske situation først begynder at stabilisere sig i løbet af tredje kvartal.

I en meddelelse i forbindelse med regnskabet udtaler bestyrelsesformand Oliver Zipse:

- Vi ser nu frem mod andet halvår med forsigtig optimisme og forventer en ebit-margin på mellem 0 og 3 pct. for bilsegmentet i 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125