23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stopklodser var afmonteret på ulykkeslift

Værkstedsejeren risikerer en politisag for placering af ansvaret for en dødsulykke hos Erik Frandsen Automobiler i juni.

EFTERSPIL Grundlovsdag 5. juni ville den 67-årige værkfører hos Automester-værkstedet Erik Frandsen Automobiler i Viborg skifte olie og lave forhjulssporing på sin Citroën C5 3.0 automatic. Han kører bilen på kørebane-sakseliften op med forhjulene på de fem centimeter forhøjede drejeskiver. Nu skifter han olie og udfører en motorrens, alt imens bilen står i tomgang. Ved løsning af kontramøtrikker på styretøjet kommer den erfarne mekaniker til at trække i bilen, så den ruller af drejeskiverne og ud over kanten af liften og ned over ham, så han dør på stedet. Årsagen var manglende stopklodser på liftens forkant.

Ifølge Motor-magasinets aktindsigt hos Arbejdstilsynet stod stopklodserne opmagasineret ved siden af pulten til betjening af liften på værkstedet - ganske støvede og med spindelvæv som indikation på, at her havde de stået længe. Det gav et såkaldt strakspåbud til værkstedet om at få løst problemet øjeblikkeligt, og at værkstedet eventuelt kan imødese en politianmeldelse. Tilsynschef hos Arbejdstilsynet, Ida Krarup, oplyser til Motor-magasinet, at en indstilling til politiet vil være klar om få dage her i starten af august.

- Sagen kan have forsikrings- og erstatningsmæssige aspekter og kræver derfor grundig vurdering af de juridiske aspekter, om der kan placeres et strafferetligt ansvar. Vi undersøger i øjeblikket, om vi skal anmode politiet om at efterforske omstændighederne ved ulykken nærmere. Vi kontakter under alle omstændigheder politiet, som efterfølgende vælger om de vil følge vores indstillinger i et eventuelt politimæssigt efterspil, siger Ida Krarup.

Ville forhindre snublefald

Ifølge Arbejdstilsynet er det arbejdsgiverens ansvar at sikre, at lifte og sikkerhedsudstyr kan anvendes efter leverandørens anvisninger, og dermed er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig - også hvis værkstedet bliver brugt privat af en mekaniker efter arbejdstid, som i den konkrete sag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172