23948sdkhjf

Testmangler gør at bilister vælger dæk i blinde

Kommentar: Bilister kan i dag i god tro køre rundt med dæk, der er betydeligt ringere end gennemsnittet på vejene. Derfor presser Michelin på for grundigere test i EU, siger Peyman Sabet, adm. direktør for Michelin i Norden.

I Danmark vælger langt hovedparten af bilejerne kvalitetsdæk, når bilen skal have nye dæk. Det er positivt. Ikke bare for en, der som mig repræsenterer et af de ambitiøse dækfirmaer. Men også for sikkerheden på vejene.

Som i så mange andre sammenhænge betaler det sig nemlig at vælge kvalitet. Også når det er noget så usexet som dæk, der er tale om. Det gælder både med hensyn til levetid, komfort og ikke mindst sikkerheden ude på vejene.

Michelin har altid fokuseret på at udvikle kvalitetsdæk. De senere år med brug af nye dækteknologier, som blandt andet betyder, at dækkene bevarer virkelig gode egenskaber i hele levetiden ned til lovgrænsen på 1,6 mm mønsterdybde.

Logikken bag alt det er, at på vejen er en bils dæk altid slidt. Derfor er det afgørende, at et dæk uanset slitage leverer sikkerhed i form af greb på våd vej og kortest mulig bremselængde. Også når det er slidt ned til for eksempel 4, 2 og 1,6 mm mønsterdybde.

Forbrugerne lever i uvished

Desværre lever bilister og forhandlere fortsat i dag uden den nødvendige viden om, hvor gode forskellige dækmærkers produkter er, når de bliver slidt. Som lovgivningen er sammenlignes og testes dæk nemlig kun som nye.

Det betyder blandt andet, at EU’s dækmærke, som angiver vådgreb, dækstøj og rullemodstand, kun viser, hvad et givent dæk evner, når det har kørt få hundrede kilometer. Da der mangler minimumskrav til dæks præstationer i slidt tilstand, fortæller mærkningen til gengæld intet om, hvad et dæk præsterer efter 5.000 eller 15.000 kilometer.

Det efterlader forbrugerne i uvished om, hvor sikkert et givent dækvalg reelt er. Og det skjuler den faktiske årsag til, at kvalitetsdæk koster mere end lavprisdæk.

Det er problematisk. Ikke mindst fordi test har vist, at et slidt kvalitetsdæk kan have samme vådgreb og bremseegenskaber som et nyt lavprisdæk. Mens lavprisdækket som slidt til gengæld er betydeligt dårligere end det tilsvarende kvalitetsdæk. Så bilister kan i dag i god tro køre rundt med dæk, der er betydeligt ringere end gennemsnittet på vejene.

Øget sikkerhed i fokus

Det er tankevækkende viden og årsagen til, at Michelin i flere år har presset på i forhold til blandt andet EU for at få føjet minimumskrav til slidte dæk til EU-dækmærket.

Faktum er også, at visse dækegenskaber bliver forbedret, når dækket bliver slidt. Eksempelvis bremseegenskaberne på tør vej og brændstofforbruget, fordi rullemodstanden falder, når dækket bliver slidt. Set fra et sikkerhedsperspektiv er den vigtigste egenskab, der normalt forringes ved slid, dækkets bremseevne på våd vej.

Netop derfor bør netop denne egenskab testes systematisk gennem hele dækkets levetid. På den måde vil både slutkunderne og de, der skal vejlede dem hos landets dækcentre og værksteder, altid have vigtig information om alle dækmærkers egenskaber, nyt som slidt. Det uanset, om man vælger et lavprisdæk eller et kvalitetsdæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11