23948sdkhjf

Autoglasgrossist lægger 60 pct. til indtjeningen

Lundberg Autoglas i Skive råder over mere end 4000 kvm lagerplads med højt til loftet, så der også kan stables. Der er gennem årene blevet lagt flere kvadratmeter til, og det vil man fortsætte med.

- Alene på verdensmarkedet for frontruder bliver der præsenteret mindst én ny om dagen. Man kan ikke have det hele, men vi sørger for at dække udvalget bredt for både ind- og udland. Vi har en del eksport også, så vi skal måske have 200 nye frontruder ind om året. Vores motto er – ej, det kan man ikke sige… Jo, det kan man i Vestjylland: Du skal sgu enten pisse eller gå af potten!, forklarer ejer Jørgen Lundberg bramfrit.

Dermed forstået, at man enten skal gøre sit bedste eller gå hjem.

Sidste år blev det til et driftsresultat på 5,7 mio. kr. – en stigning på 60 pct. i forhold til 2018. Så er der ganske vist noget med nogle afskrivninger, men bruttofortjenesten landede stadigvæk på knap 10 mio. kr., en vækst på 9,6 pct. i forhold til året før.

Det tilskriver Jørgen Lundberg også sine i alt 12 ansatte, heraf otte på fuld tid.

Lukrerer på trafiktæthed og dyr hobby

Der er ingen tvivl om, at frontruder er Lundberg Autoglas’ største indtjeningskilde. Der lyder også en sjældent hørt begejstret undertone, når samtalen kommer ind på den øgede trafiktæthed på vejene og de deraf følgende glasskader. Men for en autoglasgrossist skæpper den slags kun mere i kassen.

Også lastbiler skal have skiftet ruder fra tid til anden.

- Vi sælger også en stor mængde frontruder til lastbiler. Det kan man takke statens uduelige DSB-taktik for; der er meget mere gods med lastbil i dag end for 20 år siden. Og i al beskedenhed har vores ruder til lastbiler en rigtig god kvalitet, siger Jørgen Lundberg.

Virksomheden bruger i dag Fuyao som hovedleverandør og får desuden glas hjem fra blandt andre AGC, Guardian og Pilkington.

Det kræver også sit, når man skal fastholde sin status som indehaver af det største lager af frontruder til amerikanerbiler. Der bliver især solgt mange ruder til Mustanger.

- Derudover forsøger vi at have ruder til bevaringsværdige biler – som Opel Kadett ´73, fortæller Jørgen Lundberg, der har arbejdet i branchen siden 1980’erne og haft virksomheden Lundberg Autoglas siden 1991.

Corona bør kun få begrænset betydning

I ledelsesberetningen til regnskabet er coronapandemien ikke nævnt med et ord. For selv om det er blevet registreret på radaren for den erfarne autoglasgrosserer, er det ikke noget, han forventer vil påvirke året 2020 som helhed.

- Vi mærkede til det i tre-fire måneder. For det første betød det en opbremsning i salget. Ikke stor, men dog mærkbar. For det andet skete der noget, vi alle blev ramt af over hele Europa: leverancer, siger Jørgen Lundberg og uddyber:

- I Spanien var der en leverandør, der lukkede helt ned i et par måneder. Det oplevede vi alle. Det har ødelagt vores logistik en del og kostet lidt på omsætningen i 2020. Men jeg forventer, at vores talt i 2020 vil være næsten lige så gode som i 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095