23948sdkhjf
>

Erstatning for afspritnings-skader i biler falder tilbage på bilhuset eller værkstedet

Håndsprit kan risikere at skade overfladerne i kabinen, og det kan koste dyrt

Danske biler bliver rengjort og afsprittet som aldrig før for at udgå smittespredning af coronavirussen. Men det er vigtigt, at bilforhandlere, klargøringsfirmaer og lignende virksomheder dobbelttjekker de produkter, der anvendes til rengøringen. Håndsprit kan nemlig risikere at skade overfladerne i kabinen.

Misfarvninger eller andre skader som følge af forkerte produkter, der er anvendt på eksempelvis læder og plastdele i kabinen, skal betales af det bilhus eller den virksomhed, som har udført rengøringen i kundebilen. 

Det skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse. 

- Hvis kunden kan dokumentere, at der er tale om en skade eller en misfarvning i

Gode råd

Kontroller de produkter, I bruger til rengøringen.

Brug som udgangspunkt kun sprit på metaloverflader, ikke på plastmaterialer eller læder.

En spand varmt vand med en enkelt dråbe opvaskemiddel kan bruges, hvis ikke der anvendes specialprodukter. Kluden skal smides ud eller vaskes ved høj varme efter brug.

Brug handsker for at minimere antallet af berøringspunkter mellem den ansatte og kunden.

Kilde: AutoBranchen Danmark

forbindelse med rengøring efter eksempelvis et serviceeftersyn, skal forhandleren eller værkstedet betale for at få skaden udbedret, siger Ida Nynne Daarbak Jensen, der er jurist hos AutoBranchen Danmark.

Medlemmer: Læs forsikringen igennem  
Hos Byens Bilpleje har man over 20 års erfaring med kosmetisk vedligeholdelse af biler. Her anbefaler driftsdirektør Kim Mølgaard, at man som mekaniker, klargøringsansat eller lignende læser produktbeskrivelsen af sine rengøringsartikler godt igennem for at sikre, at de kan bruges på de aktuelle overflader.

- En grundig rengøring af kabinerne er vigtig, men man bør altid være sikker på, at rengøringsprodukter ikke risikerer at skade læder, plastdele eller lignende. Det kan variere temmelig meget fra produkt til produkt, siger Kim Mølgaard fra Byens Bilpleje.

AutoBranchen Danmark anbefaler derfor alle medlemmer, at man læser sine forsikringsvilkår igennem i forhold til skader, der måtte opstå på kundebiler. De fleste er dækket ind ved buler, lakskader og så videre.

- Men det kan give mening at dobbelttjekke, hvordan ens erhvervsforsikringer dækker virksomheden i tilfælde af buler, lakskader, fejl og mangler, som er opstået, imens bilen har været i værkstedets eller bilhusets varetægt, siger Ida Nynne Daarbak Jensen. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.158