OMSTILLING Der er tæt på monopolagtige tilstande på lade-markedet herhjemme, og priserne på lade-strøm uden abonnement er alt for høj, mener Foreningen af Danske Elbilister, FDEL. Disse markedsforhold har medført, at FDEL har henvendt sig til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der endnu ikke har afgjort, om sagen bliver taget op. Samtidig kunne Motor-magasinet forleden fortælle, at forhandlinger om et længe ventet roaming-samarbejde mellem de to største aktører herhjemme, danske Clever og tyske E.ON, er brudt sammen på grund af uenighed om prisstruktur.
Dermed er scenen sat i et også dybt miljø- og energipolitisk spil om ladestruktur, der i høj grad har indvirkning på salget af elbiler, som skal få elbilbestanden op på en million eller mere i 2030.
Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten
Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.