23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dækhoteller mindsker bremsestøv i spildevandet

Et godt brancheargument for at få bilejere til at lade deres dæk og fælge opbevare er hensynet til miljøet, når fælgene rengøres professionelt sommer og vinter.

INDTJENING Når bilejere vasker fælge på villavejen og skyller bremsestøvet ud i afløbet, forurenes spildevandet med flere typer tungmetaller, som ved overløb af spildevandet kan ende i naturen og belaste miljøet. Det problem kan dækhoteller være med til at løse. Og det giver endnu et godt argument for bilforhandlerne og værkstederne til bilejerne om at lade dæk og fælge flytte på dækhotel.

Et sæt skinnende alufælge ser godt ud, men processen med at rengøre dem og skylle bremsestøv ud i afløb er ikke uproblematisk. Kobber, molybdæn, antimon og bly er nogle af de tungmetaller, som bremsestøv indeholder, og som alle kan skade miljøet, hvis de ikke håndteres rigtigt og deponeres sikkert.

- Miljøet fylder meget i den offentlige debat. Affaldssortering og korrekt deponering af affald er noget, der generelt arbejdes med mange steder, så vi alle kan blive bedre til at passe på miljøet, siger Peter Kjær, der er direktør hos dækhotellet Tyre Trust.

Sikker deponering

Det øgede fokus på miljøet kan medføre, at mange bilister gør sig overvejelser om, hvordan man kan bidrage til at nedsætte den negative miljøpåvirkning. Hos Tyre Trust ser man derfor en god mulighed i at gøre bilisterne opmærksomme på også de miljøgevinster, som de opnår ved at få dækket opbevaret og håndteret professionelt på et dækhotel.

- Udover at dæk ved forkert opbevaring kan slides hurtigere, så levetiden forkortes og dermed øger miljøbelastningen, er det værd at huske, at bilisterne også undgår problemet med udledning af skadelige tungmetaller ved at sende dæk til opbevaring på et dækhotel. Hos Tyre Trust og andre steder bliver alt bremsestøv samlet op i et lukket vandkredsløb og efterfølgende sendt til sikker deponering siger Peter Kjær.

Reduceres 90 procent

Direktøren oplyser, at udledningen af de skadelige tungmetaller reduceres med op til 90 procent med den rensningsløsning fra virksomheden Hedson, som Tyre Trust benytter sig af. Det er noget, som bilforhandlerne og værkstederne kan bruge i dialogen med kunderne, der måske ikke er klar over problemet i tungmetalforureningen fra bremsestøv, hvis de selv af- og påmonterer samt vasker fælgene.

Danmarks største dækhotel

Tyre Trust er Danmarks største dækhotel og samarbejder med flere autohuse, værksteder og andre aktører inden for dæk- og autobranchen for at hjælpe dem med at spare plads, tid og frem for alt penge gennem effektiv outsourcing af dækopbevaring og dækhåndtering.

- Der er sket meget i løbet af de sidste to år hos Tyre Trust. I dag har vi cirka 60.000 sæt dæk på vores hotel. Vi er blevet landsdækkende, efter vi åbnede vores nye faciliteter i Køge og Horsens, og har i alt fået 18.000 kvadratmeter mere til rådighed med disse udvidelser. Vi oplever generelt også en stigende interesse fra værksteder, som kan se, at de får en bedre økonomi ved at outsource deres dækhåndtering til os, siger Peter Kjær. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079