23948sdkhjf

Blue World henter en investor om ugen trods corona

DRIVMIDLER Brændselscelleproducenten Blue World Technologies (Blue World) har siden opstarten i 2018 været rigtig dygtig til at hente millioner af kroner hjem i investeringsrunder og via private investorer – store som små.

I foråret 2019 gennemførte virksomheden en succesfuld seed-runde investeringsproces på cirka 50 millioner danske kroner. Samtidig blev der i efteråret 2019 sat gang i en A-runde investeringsproces, hvor virksomheden forventede at kunne hente 150-200 millioner kroner.

Dog er A-runden blevet udskudt på grund af corona, samtidig er der også droslet ned i investortilgangen.

- Vi har måttet afvise besøg fra potentielle investorer på grund af de rejserestriktioner, corona har medført. A-runden blev udskudt allerede i oktober, og målet var at gennemføre i januar og februar, men så lukkede alt ned, siger Anders Korsgaard.

Når runden ikke kunne gennemføres i januar og februar, skyldes det, at Blue World blev påvirket af Covid-19 langt tidligere end mange andre virksomheder, da virksomheden har en stor del af sine aktiviteter, samarbejdspartnere og kunder i Kina.

Blue Invest redder dagen
Verden gik altså i stå, men Anders Korsgaard havde forberedt sig på, at A-runden ville blive yderligere forsinket - og i den forbindelse udvist rettidig omhu.

Læs også: Nordjysk brændselscellefabrik forsinket

- Vi har samlet vores små investorer i Blue Invest, og derigennem har vi fra oktober til maj samlet 1,4 millioner euro. Vi har i gennemsnit hentet en ny investor om ugen med en minimumsinvestering på 100.000 kr., siger Anders Korsgaard.

Det er selvfølgelig glædeligt, at der er tikket penge ind på kontoen, men det løser desværre ikke de store problemer, siger Anders Korsgaard.

- Rejseforbuddet og corona har gjort, at markedet for kapital har ændret sig. Det er ikke nye investeringer, der står først for, siger han.

Det til trods er Anders Korsgaards forventninger til A-rundens udfald uændrede.

Læs også: Dansk brændselscelleproducent i aftale med elbil-koncern

- Vi har stadig de samme forventninger som før krisen. Vi går en bedring i møde, siger han.

Styrer uden om krisen
Stifterne af Blue World har prøvet det hele før. Både at stifte en virksomhed, men også at styre gennem en krise. I slutningen af nullerne stiftede Mads Bang og Anders Korsgaard virksomheden Serenergy, der også producerede brændselsceller – og 18 måneder efter kom finanskrisen.

I 2018 stiftede de, sammen med Mads Friis Jensen, Blue World, og cirka 18 måneder senere holdt coronaen sit indtog.

Det kræver evnen at krisestyre og en vis grad af fleksibilitet i den strategi, der er udstukket for virksomheden.

Læs også: Første spadestik til ny brændselscellefabrik

- Hvordan du håndterer en krise definerer virksomhedens DNA. Hvis man er bange for at træffe hurtige beslutninger, ender man med ryggen mod muren. Man skal være klar til at handle, siger han og uddyber:

- I særdeleshed som start-up. Hvis du tror, det hele vil falde som perler på en snor, så fejler du. Der skal være en plan a, b og c, siger Anders Korsgaard, der altså har prøvet det hele før og derfor ikke er bange for udstikke nye retninger, når det ikke lige går, som præsten eller han selv har prædiket.

På sporet af en børsnotering
Da Mads Bang og Anders Korsgaard i sin tid startede Serenergy op, var det aldrig med den hensigt at sælge, men så kom der et bud fra et tysk selskab, som de ikke kunne afslå. Men med Blue World er det en helt anden sag.

- Vi har ikke til hensigt at sælge, siger Anders Korsgaard med en tyk streg under ikke.

Læs også: Dansk methanol-fabrik et skridt nærmere

- Det er ikke vores strategi. Vi ville aldrig investere så massivt i noget for at sælge. Og vi sætter en stor ære i at skabe en stor, blivende, dansk virksomhed, siger han.

Blue World bliver altså på stifternes hænder, og sammen styrer de mod det mål, de hele tiden har haft – uagtet at corona og jordbundsundersøgelser er kommet i vejen.

- De store spor er ikke stoppet. De er bare udskudt. Vi går stadig efter en børsnotering, men midt i en finanskrise kan man ikke gøre det. I det overordnede objective går vi stadig efter det i 2023-2025, siger han.

Is i maven
Når man som Anders Korsgaard og hans kompagnoner sådan hiver millioner af kroner hjem fra investorer verden over, til et produkt, der ikke er færdigudviklet endnu, og en fabrik, der langt fra er oppe at køre, så skulle man jo tro, at der indimellem ville komme lidt sved på panden ved tanken om ’tænk nu, hvis det ikke går’.

Læs også: Brændselscelle-biler vil snart matche hybridbiler

Men ikke hos Anders – Han har is i maven.

- Vi har et kæmpeansvar og gør rigtig meget ud af kommunikationen med vores investorer. Vi kommer til at slå nogle kolbøtter. Det er en del af gamet, men vi har gang i noget stort og godt, siger Anders Korsgaard.

Der har været stor opbakning, hvor end han har kigget hen, og selvom Anders Korsgaard styrer skuden og de mange millioninvesteringer med sikker hånd, er der en enkelt situation, hvor han ryster lidt på hånden.

- Det er ikke så meget ved de store professionelle investorer, men når der står en, som vil investere sin pension, kan jeg da godt mærke et vist pres, men jeg tror på, at vi gør det rigtige. Vi vil aldrig forsøge at sælge noget, der ikke er sandt. Vi skal kunne se os selv i øjnene, siger han.

Fokus på transportsektoren

Blue World Technologies udvikler og producerer methanol-brændselscellesystemer.

Blue World Technologies’ methanol-brændselscellesystem kan anvendes i forskellige industrier, men har et primært fokus på transportsektoren.

Det eneste brændstof, Blue World Technologies bruger til sine brændselscellesystemer, er methanol, et brændstof, der er CO2-neutralt, når det produceres fra vedvarende kilder.

Da methanol er et flydende brændstof, kan det let opbevares samt transporteres rundt i verden ved hjælp af den allerede eksisterende infrastruktur, med kun mindre justeringer og lave investeringsomkostninger til følge.

Methanol-brændselscellesystemet har ingen skadelige emissioner og er derfor en stærk løsning på de enorme problemer med luftforurening, som byer over hele verden i øjeblikket står over for.

 Kilde: Blue World Technologies

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Magnussen får blandet coronacomeback i Østrig

Nyt motorsportsmagasin netter

107procent.dk er navnet på Danmarks nye motorsportsmagasin, opkaldt efter én af Formel 1’s kvalifikationsregler.

Her købes flest og færrest elbiler

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Plus

Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Online Avis Arkiv

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

UGENS LEDER - ...om corona: Er der noget godt at sige om krisen?

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

Ny bilforsikring til folk uden bil

Autobutler har kåret årets bedste værksted

Plus

Ejner Hessel præsenterer ny direktør og et tilfredsstillende regnskab

Bjarne Hessel afløses af svigersønnen Benjamin Mahr, der skal lede en af Danmarks største bilforhandlere.

Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Genève-showet i akut krise

Den fortsat mest prestigefyldte internationale biludstilling, Genève-salon’en, kan stå foran lukning.

Volvo tilbagekalder flere end 14.000 biler i Danmark

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Blue World henter en investor om ugen trods corona

Plus

Folketinget tager næste skridt mod elbiler

Der blev i nat givet håndslag på en aftale til efteråret om bilafgifter. Aftalen lægger op til en varig løsning for afgifter på både eldrevne og fossildrevne biler. Flere ladestandere og flere kommunale elbiler er konkrete løfter

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Håndsprit kan skade bilens kabine

Koed udnævner ny direktør

Hæder til lille autoværksted

Plus

Steffensen ude som direktør

UGENS LEDER - ...om mersalg der venter efter sommer

Plus

Om Seeberg er et modigt valg? Nej, et synligt valg

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Plus

Bilfinansiering - tre gange indtjening

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Samsø har flest elbiler

Ny dæk-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.141