Hvad har Coronakrisen lært jer?
Først og fremmest har Coronakrisen lært os, at man altid skal være forberedt - også på situationer uden fortilfælde. At vi aldrig må blive for selvtilfredse og hvile på vores succes. Det er vigtigt, at organisationen forbliver sulten og fleksibel, for som altid efter en kriseperiode, opstår der nye forretningsmuligheder, som vi skal være klar til at gribe. Fx har vi hurtigt omstillet os til den digitale kommunikationsform, vores ledelsesteam har intensiveret samarbejdet, og i sidste ende har COVID19 gjort os endnu klogere på kundernes behov. Generelt tror jeg på, at en krise skaber en "sense of urgency" for organisationen, som du ikke kan skabe under normale omstændigheder. Det gør det muligt, at foretage hurtigere beslutninger, arbejde mere fokuseret mod målet, og synliggør eventuel ineffektivitet i virksomheden.
Det er velkendt, at indtjeningsmargen for salg af nye biler er faldende. Hvordan vil du tackle den udfordring?
På salgssiden er det ingen tvivl om, at dette er tendensen. Vi skal altid sikre, at der er en fair fordeling af indtjeningen mellem os, som forhandlere, og de respektive importører. Det er naturligvis en kamp, vi fortsat vil kæmpe i fællesskab med vores forhandlerforeninger. Jeg tror på, at virksomhedens størrelse gør en forskel, og vækst har altid ligget i DNA’et hos Ejner Hessel, hvilket også i fremtiden vil være med til at øge vores profitabilitet. Derudover er der muligheder for at effektivisere og optimere ved hjælp af blandt andet digitale værktøjer, der i sidste ende vil øge indtjeningen. Og så skal vi ikke glemme eftermarkedsdelen af vores forretning. Her er jeg af den klare overbevisning, at prisen bliver sekundær i det øjeblik, der leveres en kundeoplevelse, som rækker ud over det sædvanlige.
Hvori ser du det største vækstpotentiale - inden for bilsalg eller inden for service?
Jeg forventer, at salget generelt vil komme under pres. Vi har ikke set den fulde økonomiske påvirkning af COVID19 endnu, og det er forventeligt, at bilsalget vil bremse op i tilfælde af, at virksomheder kommer under økonomisk pres, medarbejdere mister deres arbejde og forbrugerne som resultat heraf har færre penge mellem hænderne. Vi må forberede os på et marked, der vil falde med 25% på den korte og mellemlange bane - men det forhindrer os jo ikke i, som virksomhed, at slå markedet og øge vores salg! Muligheden ligger organisk i at øge vores markedsandel og foretage opkøb, der matcher vores profil og forretning. Der er et potentiale i både vores eftermarkeds- og reservedelsforretning, men her står vi også over for en udfordring i form af en større andel af elektriske køretøjer.
Hvordan forbereder I jer til den grønne omstilling med hensyn til salg og service af elbiler?
Først og fremmest har vi investeret i træning af vores eftermarkedspersonale, så disse føler sig sikre og trygge i arbejdet med produkterne. Derudover gennemgår salgspersonalet udvidet træning på de elektriske modeller, hvorved vi kan rådgive og vejlede kunderne på bedst mulig vis. Vi har investeret i den rette infrastruktur fx i form af ladestandere i vores afdelinger, således vi er klar til det øgede salg og service af elektriske biler. Vi har en spændende portefølje af el- og hybridbiler, men jeg tror ikke på, at de får det store gennembrud uden yderligere tiltag fra staten, som vi fx har set det i andre europæiske lande, hvor det økonomiske incitament for at vælge de grønne biler er større.
Hessel har i dag 24 bilhuse, men ingen på fx Fyn. Har I planer om at åbne flere?
Vi afsøger naturligvis altid mulighederne for opkøb, og er det rigtige tilbud der, så er vi klar til at slå til. Men vi er ikke interesserede i at foretage opkøb for opkøbets skyld. Lokation, personale, showroom, værkstedsfaciliteter og pris skal passe ind i resten af porteføljen. Det er i ligeså høj grad vigtigt, at vi finder den rette balance mellem investeringerne i IT/teknologi og fysiske butikker.
I forhandler Mercedes, Renault og Dacia. Hvilket mærke, mener du. har det største potentiale fremadrettet rent indtjeningsmæssigt?
Mercedes er vores kerneforretning, og premium-markedet har typisk klaret sig bedre i svære tider. Måske er vi dog ved at nå et naturligt loft for Mercedes, hvis vi ser på vores andel af det samlede Mercedes-Benz salg i Danmark. Hvis det er tilfældet, skal vi se os om efter andre vækstmuligheder.
Derudover har vi Renault, som er et stærkt brand, der henvender sig til det brede publikum med flere spændende introduktioner af el- og plug-in hybrider på vej. Desværre har Dacia ikke performet helt, som vi havde håbet på. Produkterne er fine og leverer virkelig værdi for pengene, men brandingen i Danmark har måske ikke ramt helt plet. Det nye team hos Renault/Dacia har indset dette, og jeg har fuld tillid til, at de gør alt de kan for at forbedre dette.
Hvad er den vildeste ide, du har fået for nyligt?
Jeg har fornyligt nedskrevet en personlig vision - en øvelse jeg har lært af en tidligere coach, hvilket jeg kun kan anbefale alle at gøre. I den er der nogle spændende ideer - både personligt og rent professionelt. Lad os se, om nogle af mine ideer for Ejner Hessel viser sig som værende ikke bare vilde men også succesfulde.
Q&A - Ny Hessel-direktør: Dette mærke performer dårligt
Ejner Hessel A/S har fået ny adm. direktør, Benjamin Mahr. Her svarer han på, hvad hanser som de største udfordringer, hvilke bilmærker, der har underperformet og hvad han har lært af corona