DIALOG Det tyske AZT-lakeringssystem har været anvendt i danske Autotaks/Forsi.dk siden midten af halvfemserne, og det er grundlæggende baseret på det teknologiniveau, som var gældende dengang, og hvor 2-lagslakeringer var det mest avancerede. Med det som baggrund, og vel vidende at autolakering har udviklet sig meget på 25 år, hilser forsikringsselskabernes brancheforening, Forsikring & Pension, en kommende opdatering velkommen via tyske AZT, Allianz Zentrum für Technich, i München, som beskrevet af køretøjsbygger- og autoskadebranchen i Danmark, SKAD.
Maria Clausen, underdirektør i Forsikring & Pension, udtaler til Motor-magasinet, at hun og F&P håber, at opdateringen vil afspejle de nyeste lakeringstekniske tiltag i eftermarkedet og de muligheder, det vil give.
- Vi er i kontakt med vores leverandør Audatex/Solera og afventer deres udmelding om, hvornår vi kan forvente de nye tiltag fra AZT indarbejdet i Audatex/Solera, der ligger bag danske Autotaks/Forsi. Vi vil selvfølgelig orientere vores samarbejdspartnere i autobranchen, når vi ved noget mere konkret, siger Maria Clausen.
Åben for forbedringer
Hun mener, det er en subjektiv vurdering, som anført af SKAD, om Auto-taks/Forsi.dk er "bøvlet".
- Vi har løbende kontakt med vores brugere og er altid åbne for forbedringer. Vi udvikler Autotaks/Forsi.dk løbende og holder vores brugere orienteret med nye tiltag cirka hver tredje uge via Nyhedskanalen på Forsi.dk. Vi kan kun opfordre alle interessenter i branchen, der har gode ideer, om at bringe dem videre til os, for vi er altid åben for dialog, siger Maria Clausen.
Til udsagnet fra SKAD om, at Autotaks/Forsi.dk er "amputeret" i forhold til Audatex-systemet, vil F&P gerne modtage mere information om, hvad der skulle mangle og efterspørger derfor konkrete input fra SKAD, så der kan indledes en konstruktiv dialog om mulige forbedringer.
Opfordrer til samarbejdsaftaler
SKAD anfører som kritikpunkt, at det er problematisk, at autolakerere slet ikke har tilgang til kalkulationsprocessen i Autotaks/Forsi. Hertil svarer F&P, at man opfordrer parterne i branchen til at indgå samarbejdsaftaler - det være sig forsikringsselskaber og værksteder imellem samt værkstederne og autolakererne imellem, sidstnævnte som SKAD beskriver som ’underleverandøren’.
- Det vil være naturligt i sådanne samarbejdsaftaler at beskrive snitfladen mellem parterne, altså hvordan arbejdet skal udføres, og i hvilken stand arbejdet afleveres til underleverandøren. Hvorvidt den omtalte opdatering fra AZT vil beskrive dette samarbejde mere nøjagtigt, end tilfældet er i dag, vil vi afvente med interesse, siger Maria Clausen.
Forsikringsbranchen hilser tysk Forsi-opdatering velkommen
Forsikring & Pension, der står bag skadesopgørelsessystemet Autotaks/Forsi, ønsker dialog med SKAD og resten af autobranchen for at forbedre systemet.