23948sdkhjf

Lak-samarbejde krakelerer ved ringe dialog

Værksteder skal kende til autolakerernes behov for udsprøjtning i dialogen med forsikringselskaberne om betaling for skadesreparation.

BETALING Der kan være rigtig mange årsager til, at udsprøjtning ved lakarbejde er nødvendig for at få en usynlig overgang på bilens dele. Dansk Bilbrancheråd modtager for tiden en del henvendelser om netop udsprøjtning for optimal farvetilpasning. Derfor opfordrer brancheforeningen kraftigt værksteder, der takserer en skade for et forsikringsselskab, til altid at tale med autolakereren, inden beregningen af skadens omfang og betaling foretages.

- Tendensen er, at forsikringstaksatoren med sin "magt" tvinger en pris igennem, som let kan få forholdet mellem værksted og lakerer til at krakelere, siger Finn Larsen, teknisk konsulent hos Dansk Bilbrancheråd.

Men hvornår er udsprøjtning på sideliggende dele nødvendig?

Som karrosseriteknikker eller mekaniker kan det være svært at vurdere, hvornår udsprøjtning på sideliggende dele for optimal farvetilpasning rent faktisk er nødvendig.

Dansk Bilbrancheråd anfører, at taksatoren, der ofte ikke har flere forudsætninger for at afgøre om udsprøjtning er nødvendigt end værkstedet, til enhver tid kan afvise at betale for udsprøjtning.

- Værksteder, der oplever dette, er derfor nødt til at forklare kunden, hvad der er årsagen til farveforskellen - en forklaring, der også skal noteres på arbejdskortet, siger Finn Larsen.

Lakereren er fagpersonen, og det er derfor ham, der, før arbejdet påbegyndes, gør opmærksom på, at lakering uden udsprøjtning medfører farveforskel, og at dette naturligvis noteres på arbejdsordren.

Lakereren vil til enhver tid begrænse risikoen for, at der opstår farveforskel, men sker det, fordi betalingen for lakeringsarbejdet er mangelfuld, skal kunden selvfølgelig underrettes.

Udsprøjtning ofte nødvendig

Som udgangspunkt er der ingen retningslinjer for, hvornår udsprøjtning er nødvendig - men det er ganske ofte. Og der er mange faktorer, som spiller ind. Finn Larsen nævner disse:

- Hvor er skaden?

- Hvor stor er skaden?

- Hvordan er skaden bearbejdet?

- Har bilen tidligere haft skader?

- Hvilken farve er bilen lakeret i?

- Mange varianter af samme farve (ofte over 10 varianter af samme farve)

- Er der tale om 1-lags, 2-lags, 3-lags eller måske 4-lags lak?

- Hvilket bilmærke er der tale om?

- Hvilke produkter og muligheder har lakereren i sit blanderum?

- Bilens alder og vedligeholdelsesstand

Finn Larsen uddyber, at udsprøjtning næsten altid vil være nødvendig, hvis der er tale om metallakker i flere lag.

- Det er naturligvis godt for begge parter - værkstedet og autolakereren som leverandør til værkstedet - at det indbyrdes forhold bliver plejet ved god dialog, selv om man føler, at man bør vide, hvad der skal til for at udføre en god reparation på bilen for ejeren og forsikringsselskabet, siger Finn Larsen.

6 værkstedsråd om lak-samarbejde

● Sørg altid for at have en god og løbende dialog med samarbejdspartnere (autolakereren)
● Kontakt lakereren før beregning af lakskader i Autotaks/FORSI
● Udsprøjtning vil næsten altid være nødvendig, hvis der er tale om metallakker i flere lag
●Lad evt. lakereren tale med taksatoren om lakopgørelsen
● Lav altid et notat på arbejdsordren omkring særlige forhold (aftale med kunde, taksator o.l.)
● Husk at oplyse kunden om, at forsikringsselskabet bestemmer, hvad der skal laves.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111