SIKKERHED Vi taler jo fortsat om Euro NCAP’s crash-test. Crash-test - altså sikkerhedstesten, hvor en bil kører frontalt ind i en væg. Hvor godt passer bilen på fører og passagerer i den situation. Dét er den klassiske crash-test.
Især indbyggede crashzoner i karrosseriet og airbags har gjort bilerne bedre og bedre til netop dét. Faktisk så gode at stort set alle biler var på vej til at få de maksimale fem stjerner. Men hvis alle biler får fem stjerner mister testen sin værdi - derfor har organisationen med bl.a. danske FDM som medlem løbende skærpet kravene til en bils sikkerhed for at den kan opnå fem stjerner.
Lige nu verserer et rygte med skærpelse af kravene for at opnår fem stjerner hvert andet år. Organisationen har netop udsendt sin nye protokol, som den kaldes - altså kataloget over hvad en bil skla opnår for at opnår de forjættede fem stjerne. Her er de fire nyheder:
Nyhed 1: Frontalt sammenstød
Den største nyskabelse i Protokol 2020 er, at den testede bil nu kører ind i en "modkørende bil," så at sige. Euro NCAP taler lidt ingeniøragtigt om "kørende barriere mod kørende bil frontal-crash" - altså bil-mod-bil eller slet og ret frontalsammenstød.
Den nye test-metode har flere fordele: Testen viser, hvor godt fører og passagerer er beskyttede, men den viser også hvordan bilens opbygning - især i forenden - indvirker på ødelæggelsen af den modkørende bil.
Euro NCAP taler om moving barrier to moving car frontal crash test.
Nyhed 2: Mellem-airbag
Næste nyhed er en test, der viser hvor godt bilen beskytter fører og passager mod påkørsler fra siden. Hvis en bil påkøres fra siden - eller kurer sidelæns ind i noget - er der risiko for, at to ved siden af hinanden ramler hovederne sammen.
En effektiv beskyttelse her er, hvad vi kan kalde en "mellem-airbag," altså en airbag, der popper op mellem de to på forsædet.
Euro NCAP taler om far-side-impact.
Nyhed 3: Førerassistent
Organisationen bag den her i Europa mest troværdige test arbejder videre med forskellige systemer, der advarer føreren mod forskellige farer - man taler samlet om fører-assistenter.
En type systemer nedsætter risikoen for eller i bedste fald forhindrer ulykker; det er forskellige former for automatisk bremse, systemer, der forhindrer at en bil kører over i en forkert vognsbane og systemer, der forhindrer, at man bakker ind i noget eller ud foran nogen.
Euro NCAP taler om crash avoidance.
Nyhed 4: Alarm-system
En anden type sikkerhedssystem samler Euro NCAP under overskriften Rescue, altså redning - hvad bilen kan gøre, hvis ulykken er sket. Med Protokal 2020 er der udviklet nye krav for at score point. Bilen scorer bl.a. point efter hvor nøjagtige og lettilgængelige oplysninger fra en forulykkede biler til ulykkescenteret er.
Euro NCAP taler om Rescue eller om Post-crash safety.
Nye regler for crashtest: Længere vej til fem stjerner
Hvert andet år strammes kravene for at en bil kan opnå de forjættede fem stjerner i Euro NCAP’s crashtest - her er de nye i guide-oversigt.