23948sdkhjf

Forhandler vinder retssag mod bilimportør

En østrigsk forhandler har vundet en principiel sag over den østrigske importør af Peugeot. De danske bilforhandlere er underlagt lignende restriktioner, som en østrigsk karteldomstol har kendt ulovligt.

DOM En opsigtsvækkende dom fra en Østrigs karteldomstol kan få afgørende betydning for danske bilforhandlere. Den danske importør nægter at kommentere på sagen.

En østrigsk Peugeot-forhandler fik medhold i, at importøren brugte så vidtgående og undertrykkende foranstaltninger, at er der reelt ikke længere var tale om en uafhængig forhandler.



Afgørelsen spænder over flere dele af forhandlerkontrakten, som ifølge AutoBranchen Danmark både var i strid med den østrigske og EU’s konkurrencelovgivning. Ifølge AutoBranchen Danmarks juridiske chef, Eylem Ünüvar, betyder brugen af EU-retten at dommen potentielt kan blive brugt i andre lande, hvor PSA eller andre bilfabrikanter benytter lignende metoder.

- Dommen fra Østrig er meget markant og opsigtsvækkende. Det er første gang, at en autoriseret forhandler har vundet en så principiel retssag mod en bilimportør. Jeg er i gang med at nærlæse dommen, men jeg kan allerede nu afsløre, at jeg har set eksempler på lignende foranstaltninger mod danske forhandlere. Det er endnu for tidligt at vurdere, om der er grundlag for lignende sagsanlæg i Danmark, men vi vil følge sagen meget tæt, siger Eylem Ünüvar.

Den østrigske sag blev indledt af den østrigske forhandler Büchl mod PSAs importør i Østrig efter en længerevarende konflikt mellem forhandler og importør. AutoBranchen Danmarks østrigske søsterorganisation, WKO, der er medlem af samme europæiske paraplyorganisation CECRA, har samarbejdet med Büchl om retssagen.

Domstolen underkendte en række dele af forhandlerkontrakten ulovlig - herunder:

Læs også: Interdan skovler fortsat penge ind


Peugeots praksis om at tvinge forhandleren til at bidrage til markedsføringspriser, da det indskrænker forhandlerens ret til at selv at prisfastsætte sine produkter.

At forhandlerens bonus var koblet til tilfredshedsundersøgelser.

At forhandlerens marginer reduceres, hvis den ikke kunne leve op til PSAs bevidst overdrevne salgsmål.

At PSAs datterselskaber konkurrerer direkte med forhandlerne med lavere priser.

Læs også: Semler i stor fyringsrunde


På eftermarkedet blev et dyrt kontrolsystem, der udhuler forhandlerens mulighed for at tjene penge på garantiarbejde, kendt ulovligt. Tilsvarende må PSA ikke pålægge omkostninger til Mystery shopping på forhandleren.

Ingen kommentar fra Interdan
Sagen er langt fra afklaret, da PSA forventes at anke dommen. Men uanset udfaldet af en evt. appelsag vil dommen stadig kunne få stor betydning, da dommen bygger på EU-retten. EU-retten skal revideres frem mod 2022, hvor den nuværende undtagelse (gruppefritagelsen) fra EU’s konkurrenceregler udløber.

Eylem Ünüvar ser spændende perspektiver i dommen i forbindelse med genforhandlingen.

- Dommen viser, at nogle importører går over grænsen både moralsk og juridisk selv om, at importørerne siden 2013 har været undtaget fra konkurrencereglerne i EU. Frem mod 2022 vil AutoBranchen Danmark sammen med CECRA forsøge at sikre forhandlerne bedre vilkår ved genforhandlingen af gruppefritagelsen, siger Eylem Ünüvar.

Læs også: Status: Forhandler-kontrakter ved årsskiftet 2019-2020


Motor-magasinet har bedt den danske importør af Peugeot, Interdan, om at forholde sig til sagen:

- Vi diskuterer principielt ikke forhandlerforhold i pressen og derfor har vi ingen uddybende kommentarer til sagen i Østrig, lyder svaret fra Hanne Langsig Sørensen. PR-chef for Interdan.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094