TILPASNING Mens el- og hybridbilerne indtager de danske veje i stadigt større antal, søger de frie værksteder i stigende grad til FTZ Akademi for at kunne servicere dem. Indtil videre er knap 100 mekanikere i gang med uddannelsen, og mere end 50 værksteder er i gang med at blive certificeret i service og reparation af el- og hybridbiler. Inden sommeren for alvor sætter ind, står 350 spritnye kvadratmeter klar til endnu flere kursister på FTZ Akademis el- og hybriduddannelse.
- Det er jo mildt sagt en positiv udfordring, at efterspørgslen er større end forventet. Fordi de frie værksteder ikke får tilbudt el- og hybridbil uddannelser fra bilimportørerne, forventede vi interesse, men vi er blevet overraskede over, hvor køreklar og fremsynede værkstederne er, når det handler om de nye biltyper, fortæller leder af FTZ Akademi Jesper Svendsen.
Klar til flere kursiser i 2021
Akademichefen viser frem i de næsten færdigbyggede kursusfaciliteter, der er placeret centralt i Danmark og snart klar til at tage imod indehavere og ansatte på værksteder fra hele landet. FTZ Akademi i Odense har været nødt til både at indkalde eksterne konsulenter og at flytte interne ressourcer til el- og hybridbil uddannelsen, der nu får endnu bedre forhold.
- I denne nye og udvidelse af FTZ Akademi får vi tre el- og hybridarbejdspladser og to ekstra arbejdspladser samt et stort gulvareal til kalibrering af de nyeste sikkerhedssystemer, ADAS. Sikkerhed fylder en del på el- og hybridbil uddannelsen, hvor kursisterne lærer at håndtere højvoltsbiler, forklarer Jesper Svendsen under fremvisningen.
Allerede nu planlægger FTZ Akademi kurser for næste kalenderår, og lige nu er efterspørgslen så stor, at væksterne booker sig ind på el- og hybridbil uddannelsen i 2021.
Strategisk satsning for FTZ
Indtil videre er der mere end 71.000 el- og hybridbiler på de danske veje. Flere nordiske nabolande er lagt foran på området, og bilproducenterne har også klart sat kursen mod el- og hybridbiler. Derfor har det for FTZ været strategisk vigtigt at satse på dette område.
- For os hos FTZ handler alt om at styrke og sikre de frie værksteders markedsposition nu og i fremtiden, og derfor har satsningen på en el- og hybridbil uddannelse været særdeles vigtig. Ikke engang Arbejdstilsynet havde nået at få udarbejdet regulativer på området, før vi havde denne uddannelse, med stort fokus på sikkerhed, klar, fortæller vicedirektør i FTZ, Michael Gadegaard, med ansvar for koncepter, FTZ Akademi og e-commerce. Han påpeger, at lige så væsentligt, det er for FTZ, lige så strategisk vigtigt er det for værkstederne at satse på el- og hybridområdet. Michael Gadegaard mener, værkstederne skal tænke både aktuelt og frem:
- Det handler selvfølgelig først og fremmest om at kunne sige ja til at servicere og reparere elbiler, hybridbiler og hybridplugin-biler, for værkstederne vil opleve stigende efterspørgsel, som disse biltyper vinder frem. Men det handler også om signalværdi og parathed i forhold til hele den fremtidige bilpark, når værkstedet kan markedsføre sig på uddannelse og certificering i el- og hybridbiler. Det viser, at værkstedet er både ambitiøst og seriøst, siger Michael Gadegaard.
FTZ udvider el- og hybrid-uddannelse
Sidste år lancerede FTZ Akademi den første el- og hybriduddannelse og udvider nu fysisk og med flere lærere på grund af stor efterspørgsel; de frie værksteder ønsker både uddannelse og certificering i el- og hybridbiler.