23948sdkhjf

FDM vil se om tysk erstatning i dieselgate kan omfatte Danmark

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Selv om en tysk domstol mandag har tilkendt en mand erstatning for at have købt en bil med snydesoftware, er det ikke sikkert, at danske bilejere kan få samme erstatning på sigt.

Det oplyser Torben Lund Kudsk, der er afdelingsleder ved bilejernes brancheorganisation, FDM.

- Vi er i Danmark stoppet ved at sige, at problemet er løst miljømæssigt, og vi har haft nogle forbrugere, som heller ikke er stillet dårligere økonomisk, så der er på den front ikke noget erstatningsmæssigt i det.

- Vi har endnu ikke i Danmark vurderet, at der har været basis for at se på det mere moralske i det. Altså om det, at man købte noget, som man troede, var noget andet, skulle give anledning til en decideret erstatning, siger han.

Det er Tysklands øverste civile domstol, Bundesgerichthof i Karlsruhe, der mandag har afgjort, at en 65-årig mand skal have erstatning for en Volkswagen Sharan.

Læs også: Ford og Volkswagen - her er planerne

Manden har krævet alle pengene tilbage for bilen, der er købt i 2014. Domstolen siger dog, at kørte kilometer og slitage på bilen skal modregnes.

FDM vil gennemlæse dommens præmisser, hvorefter den sammen med sin tyske søsterklub vil vurdere, om det også kan gøre sig gældende i Danmark.

- Det er ikke noget, vi på stående fod kan sige, siger Torben Lund Kudsk.

Sagen er døbt dieselgate. Den handler om, at 11 millioner biler var udstyret med software, der fik det til at se ud, som om de var mere miljøvenlige, end det egentlig var tilfældet.

Læs også: Hvad betyder den tyske dieselgate-dom for Danmark?

Volkswagen, der ejer en stribe af verdens største bilmærker, havde med en hemmelig mekanisme sikret, at udstyr ville måle 40 gange så lavt et niveau af kvælstofudledning, som bilerne ville udlede på vejene.

Siden 2015 har VW betalt mellem 140-200 milliarder kroner i bøder, erstatninger og forlig.

I Danmark blev det lovpligtigt at få bilens software opdateret, men det har ikke været tilfældet i eksempelvis Tyskland. Her kører der ifølge afdelingslederen stadig VW-biler rundt, som sviner for meget.

- I FDM har vi lavet test med vores internationale samarbejdspartnere, der har afdækket, om den her opdatering af softwaren har haft nogle negative konsekvenser for forbrugeren.

Læs også: VW dømt til at give erstatning i civilsag om dieselgate

- Om den brugte mere brændstof, havde færre hestekræfter eller sodede mere til. Det har ikke været tilfældet, siger Torben Lund Kudsk.

Han beder danske bilejere væbne sig med tålmodighed for at se, om der er mulighed for at få erstatning i Danmark. Det ligger dog ikke lige for, pointerer Torben Lund Kudsk.

- Det er noget, der i givet fald skal starte helt forfra retssagsmæssigt, siger han.

/ritzau/

Mere om: dieselgate | fdm | fdm | volkswagen
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

UGENS LEDER - ...om corona: Er der noget godt at sige om krisen?

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Nyhedsbrev

8.400 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Online Avis Arkiv

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Plus

Dansk produktion af automåtter flyttet til Aarhus

Avant Denmark A/S har flyttet sin måtteproduktion til domicilet i Aarhus N og har installeret en række produktionsmaskiner i et hjørne af sit store lager med alskens biltilbehør.

Autobutler har kåret årets bedste værksted

Ny bilforsikring til folk uden bil

Volvo tilbagekalder flere end 14.000 biler i Danmark

Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Genève-showet i akut krise

Den fortsat mest prestigefyldte internationale biludstilling, Genève-salon’en, kan stå foran lukning.

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Ford tilbageholder hybrid-bestseller - også i Danmark

Blue World henter en investor om ugen trods corona

Bosch-forhandler taber penge på selskabslukning

Plus

Auto-G indleder nyt kemi-samarbejde

Den tysk specialist i kemi og additiver, Pro-Tec, skal styrke Proline Centrene under Auto-G, der bliver rebrandet med nye skiltepakker, logo og produkter.

Privatkørsel i gulpladebiler hitter

Derfor vælger køberne et bilmærke

Hvad er de væsentligste årsager til, at du har valgt netop den bil?

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Erfaren profil skal styrke udviklingen hos NDI

Allan Pedersen er blevet ansat i stillingen som kommerciel direktør hos dækvirksomheden NDI Group. Her skal han stå i spidsen for den samlede salgs- og marketing organisation og understøtte virksomhedens 2024-strategi.

Håndsprit kan skade bilens kabine

Hæder til lille autoværksted

Koed udnævner ny direktør

UGENS LEDER - ...om mersalg der venter efter sommer

Plus

Om Seeberg er et modigt valg? Nej, et synligt valg

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Plus

Bilfinansiering - tre gange indtjening

Plus

Steffensen ude som direktør

Samsø har flest elbiler

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Ny dæk-direktør

Værksted flytter på ganske få uger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Selvanmelderordning lukker - Auto IT hjælper branchen

Jubiiiii så kan vi igen komme på besøg hos vores kunder!

Send til en kollega

0.656