BILSALG Det danske bilsalg i april faldt med 37 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Og det tilsvarende tal for det samlede europæiske salg er minus 78 procent. Det oplyser henholdsvis De Danske Bilimportører og Automotive News.
Samtidig kører der lige nu massive kampagner i TV for nye biler; budskaberne er først og fremmest ny bil på tilbudspris, evt. på privatleasing, dernæst mere imageskabende TV-kampagner. En lang række bilmærker kæmper med kampagner: Fx Citroën, Peugeot, Opel, Volkswagen og Toyota.
Der er altså nærkamp om markedet lige nu. Hvordan spiller det så ind på priserne - og dermed alt andet lige på indtjeningen hos importører og forhandlere. Her er lagre både i Danmark og i det øvrige Europa afgørende.
Vi spørger repræsentanter for en række danske bilimportøre, både privatejede koncerner og fabriksejede importører.
- Vi stille og roligt ved at få gang i salget af nye biler igen. Det går stille fremad - men det går.
Sådan forklarer Hanne Sørensen, der er PR-ansvarlig hos Interdan, der importerer i alt fem forskellige bilmærker, blandt dem Citroën og Peugeot.
- Vi skal nok om på den anden side af sommerferien, inden der for alvor kommer fart på. Men nogle steder i Danmark er der jo ligefrem fremgang - se bare byggemarkederne - og vigtigt er det jo også at huske på, at Danmarks økonomiske fundament er bedre. Ligesom vi oplever, at folk føler sig trygge under coronakrisen; trygge på værkstederne med fx omhyggelig afspritning, trygge i forretningerne med fx videopræsentationer af biler, forklarer Hanne Sørensen videre.
- Derfor venter vi mere salg - ...og vi ser, at de danske lagre er ved at være tømte.
- Hos Interdan er vi ved at løse problemet ved at hente biler hjem fra Sydeuropa. Lige nu har vi i alt 300 Peugeot 208’ere på vej hertil, 200 Peugeot 2008’ere plus en række Citroën C3.
- Bilerne henter vi fra lagre i Sydeuropa. Husk på, at flere sydeuropæiske lande har været lukket helt ned - det har sat en brat stopper for salget af biler. Nogle markeder har oplevet et fald i salget af nye biler på 98 procent. Så på grund af coronakrisen er der nogle steder store lagre, der alt andet lige er lig med billigere biler.
- Og selv om fabrikkerne også lukkede hurtigt ned, er der alligevel lagre, som kan komme danske bilkøbere og dermed forhandlere til gode.
- Dog oplever vi, at det slet ikke er alle sydeuropæiske varianter, der passer til det danske marked. Udstyr som radarer og adaptiv fartkontrol er mere efterspurgt her i Danmark end i de sydeuropæiske lande, forklarer Hanne Sørensen.
Så Danmarks næststørste importør, Interdan, ser altså ind i mulig mangel på nye biler. Anderledes er situationen hos Semler, der er landets største importør med bl.a. Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
Semler: Vi holder priserne
Britt Stellinger er PR-ansvarlig både for koncernen og for Audi. Hun forklarer:
- Vi oplever nu, at efterspørgslen stiger; vi sælger flere og flere biler. Vi oplever ikke specielt store lagre af biler i Europa. For vel er mange lande lukket ned, men det har fabrikkerne jo også været. Der har dog været en forsinkelse af nedlukningen af fabrikker, men altså ikke så meget, at det har resulteret i specielt store lagre.
- Vi har jo lagre både i Danmark og i Europa, og vi har lige nu mulighed for at få flere biler, end dem vi er tildelt. Så vi har ikke en aktuel mangel, og derfor vil lagerkapaciteten ikke være afgørende for prissættelsen af vores biler. Så jeg ser ikke, at vi sætter priserne ned over en bred kam.
Nissan flytter bilerne rundt
Store lagre i Sydeuropa eller ikke. De kan altså få betydning for salget af biler fra den privatejede importkoncern, Interdan. Men hvordan med de fabriksejede importører - samme situation?
Ann Strøby er ansvarlig for PR hos Nissan-Danmark. Hun forklarer:
- En af fordelene ved at være en fabriksejet bilimportør er jo, at vi hele tiden flytter rundt på lagrene, så de passer til den øjeblikkelige situation - vi så gør det hele tiden, så at sige.
- Lige nu kan vi godt få fat i de biler, vi skal bruge - og som et eksempel på, at vores måde fungerer er, at vi lige nu har tilbud på to af vores modeller.
Tilsvarende situation er Den Blå Oval i. Lene Dahlquist, PR-ansvarlig for Ford-Danmark forklarer:
- Nej, vi har ikke en situation, hvor vi har specielt store lagte noget sted i Europa. Så vi oplever dermed ikke et pres fra Ford-Europa om særligt salg, og priserne på Ford-modeller er derfor ikke sat efter et for stort lager.
For stort lager en mulighed
Hos det ligeledes fabriksejede Honda-Danmark ligner situationen den hos Nissan og Ford.
- Vi stoppede jo produktionen af biler hurtigt, forklarer Thomas Larsen, der har ansvaret for PR. Så faldet i salg fulgtes med lukningen af fabrikker. Men det kan måske ske på sigt, at vi alligevel får for stor produktion.
Se desuden ugens leder om netop dette emne.
Faldende bilsalg presser priserne på nye biler
Et fald i bilsalget på 37 procent i Danmark og på 78 procent i hele Europa – enkelte steder er ramt af en 98 procents tilbagegang. Det er virkeligheden lige nu. Hvilke forventninger har importørerne herefter til salget og ikke mindst priserne. Foreløbig presser en række TV-kampagner priserne.