23948sdkhjf

Er kosmetiske skader på bilen en mangel?

| Af Lars Ellegaard | Tip redaktionen om en historie

Ankenævnet behandler også sager om fejl af kosmetisk karakter. Man kan i den forbindelse også nogle gange diskutere, hvad der kan kaldes kosmetiske fejl i forhold til hvorledes fejlene udmønter sig.

JURA Der er for nylig behandlet to sager som omhandler noget, der kan kaldes kosmetiske fejl. Spørgsmålet er så om den slags fejl overhovedet er mangler i købelovens forstand.

Først skal vi måske lige forholde os til, hvad købeloven overhovedet nævner om det emne.



Det fremgår af købeloven, at man som køber ikke kan reklamere over forhold som man var bekendt med eller måtte være bekendt med.

Lidt populært sagt betyder det, at man ikke kan reklamere over fejl, som man ikke har kunnet undgå at bemærke. Men samtidig skal det sammenholdes med, at man som forbruger ikke har nogen undersøgelsespligt.

Det betyder at hvis man som forbruger har fået oplyst noget om eksempelvis udstyr, har man ikke pligt til at undersøge, om det faktisk er tilstede, men man må kunne gå ud fra, at det findes i bilen, og at det fungerer.

Rust og ridser
Den ene af de to sager drejede sig om en bil fra 2014, som var købt for 150.000 kr. og som havde kørt ca. 180.000 km.

Læs også: Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Nogle måneder efter købet reklamerede køber over forskellige fejl såsom rust i taget, ridser i forkofanger, i bagskærm og i bagkofanger. Desuden reklamerede han over buler i paneler.

I forbindelse med behandlingen af sagen blev bilen besigtiget af en sagkyndig, som kunne konstatere de omtalte fejl eller skader. Bulerne i panelerne stammede givetvis fra forkert løft med en donkraft, og rustskaden i taget var et ubehandlet stenslag.

Nævnet nåede frem til, at rustskaden og bulerne i panelet lå ud over det forventelige og derfor var mangler, som der kunne reklameres over, dette på trods af at rust skaden i taget jo var synlig.

Derimod var ridser i kofangere og ridser i bagskærm noget der måtte betegnes som brugsspor, og det var derfor ikke mangler, men almindelig slitage, som måtte forventes på en fem år gammel bil. Hvis man som køber ønskede at der skulle have gjort noget ved de nævnte skader skulle man selv have påpeget det og fået det indføjet i slutsedlen som en del af aftalen.

Læs også: Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Hul i betrækket
Den anden sag er måske lidt mere spektakulær og gav også anledning til nogen diskussion i nævnet. Klager havde købt en ca. et år gammel bil af et premiummærke hos en forhandler af mærket for 525.000 kr. Bilen havde kørt ca. 20.000 km.

Problemet var, at betrækket på førersædet vred sig løs fra de plastickanter, der skulle holde det fast, og at der derefter gik hul i betrækket.

Forhandleren havde én gang skiftet betrækket for at imødekomme kunden, men fejlen kom igen. Da sagen blev indbragt for nævnet, havde kunden reklameret flere gange over fejlen, selvom bilen på det tidspunkt stadig kun havde kørt ca. 45.000 km.

Sælger og importør gjorde gældende, at det var slidbetinget og at betrækket var i seriemæssig standard, og at det således skulle være en egenskab ved bilen, og at det derfor ikke var en mangel.

Læs også: Når en brugt bil er gennemtæret

De anførte dog ikke, at det havde noget specifikt med klagers brug af bilen at gøre, udover at det var almindelig brugsbetinget. Denne bil blev også besigtiget af en sagkyndig, som kunne konstatere, at betrækket var gået løs, og at der var hul i betrækket.

Det skal bemærkes, at den pågældende biltype af de fleste ville forventes at kunne køre flere hundrede tusind kilometer uden nævneværdige slidspor, men det var altså ikke tilfældet her.

Den sagkyndige kunne som sagt konstatere fejlen, og han var ikke i tvivl om, at det var konstruktionsbetinget, og at det ikke ville ændre sig selvom der igen blev monteret et nyt betræk.

Afslag på kr. 10.000
På den baggrund fandt flertallet i ankenævnet, at der var tale om en mangel, selvom det var konstruktionsbetinget og dermed også var en egenskab. Der blev i den forbindelse også lagt vægt på, at fejlen havde vist sig gentagne gange inden for relativt få kilometer ligesom der blev lagt vægt på bilens pris og den forventning, man som forbruger derfor måtte være berettiget til at have til produktet.

Læs også: Sådan undgår du at betale for meget i afgift

Klager blev derfor tilkendt et afslag på 10.000 kr., hvilket i sig selv måske ikke lyder af så meget. Det er dog klart et udtryk for, at manglen har en vis betydning. Det skal bemærkes at det var en flertalsafgørelse og at den således ikke var enstemmig.

Den sidste sag viser også, at der sagtens kan foreligge en mangel, selvom det er en konstruktionsbetinget egenskab ved varen.

Det er derfor ikke altid tilstrækkeligt blot at henvise til at bilen er konstrueret på den pågældende måde.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Magnussen får blandet coronacomeback i Østrig

Nyt motorsportsmagasin netter

107procent.dk er navnet på Danmarks nye motorsportsmagasin, opkaldt efter én af Formel 1’s kvalifikationsregler.

Her købes flest og færrest elbiler

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.

Online Avis Arkiv

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

UGENS LEDER - ...om corona: Er der noget godt at sige om krisen?

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

Ny bilforsikring til folk uden bil

Plus

Ejner Hessel præsenterer ny direktør og et tilfredsstillende regnskab

Bjarne Hessel afløses af svigersønnen Benjamin Mahr, der skal lede en af Danmarks største bilforhandlere.

Autobutler har kåret årets bedste værksted

Plus

Folketinget tager næste skridt mod elbiler

Der blev i nat givet håndslag på en aftale til efteråret om bilafgifter. Aftalen lægger op til en varig løsning for afgifter på både eldrevne og fossildrevne biler. Flere ladestandere og flere kommunale elbiler er konkrete løfter

Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Genève-showet i akut krise

Den fortsat mest prestigefyldte internationale biludstilling, Genève-salon’en, kan stå foran lukning.

Volvo tilbagekalder flere end 14.000 biler i Danmark

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Blue World henter en investor om ugen trods corona

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Håndsprit kan skade bilens kabine

Koed udnævner ny direktør

Hæder til lille autoværksted

Plus

Steffensen ude som direktør

UGENS LEDER - ...om mersalg der venter efter sommer

Plus

Om Seeberg er et modigt valg? Nej, et synligt valg

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Plus

Bilfinansiering - tre gange indtjening

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Samsø har flest elbiler

Ny dæk-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.157