23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvad gør vi nu, lille mikro?

Mikroerne er på vej ud af markedet og bilfabrikkerne stopper udviklingen af dem - men efterspørgslen er stigende.

ANALYSE I tiden efter finanskrisen 2008 dominerede mikrobilerne salgslisterne. Danskerne var usikre på fremtiden og investerede derfor i de på alle måder billige biler i A-segmentet. Volkswagen Up var den bedst sælgende bil fire år i træk, og i 2013 blev Up og dens to søstre, Skoda Mii og Seat Citigo årets bil i Danmark. I 2012 havde mikroerne en markedsandel på hele 33 procent og var således det mest solgte segment. Siden er det gået stødt ned ad bakke, og i 2019 var markedsandelen nede på godt 10 procent.

Økonomiske opgangstider og lavere bilafgifter er en del af forklaringen på, at danskerne på ti år er rykket en bilklasse op og har vendt mikroerne ryggen.

Nu truer en ny recession i kølvandet på corona-krisen. Men danskerne vil få svært ved at igen at gå tilbage til de små, billige mikrobiler. Bilfabrikkerne stopper nemlig med at producere dem.

Forklaringen er måske lidt paradoksal, for den skyldes bl.a. brændstofforbruget; eller rettere CO2-udledningen. En mikrobil udleder med dagens teknologi i omegnen af 100 g CO2/km. Men EU har fastsat denne grænsen til 95 g allerede til næste år og 56 g i 2030. Og vurderingen er, at det er teknisk umuligt at udvikle en traditionel forbrændingsmotor med så lave emissionstal. Det er i hvert fald ikke værd at smide milliarder af udviklingskroner efter en bil, der i forvejen har så lille en avance, lyder vurderingen.

Hybrid? Glem det. Den pris vil også blive for høj, selv med en lille 48 volt mild hybridmotor.

Dyr platform
Med de strenge EU-krav til bilernes udledning har bilfabrikkerne kastet sig over udvikling af elektrificerede drivlinjer. Og her passer mikroerne ikke umiddelbart ind. De er nemlig så kompakte og lette, at batteriet bliver for småt med en begrænset rækkevidde til følge. Derfor er den mindste platform, elbiler udvikles til, biler i B-segmentet som Peugeot 208.

Meldingen fra de fleste bilfabrikker lyder samstemmende, at det nuværende sortiment af mikrobiler nok bliver fabrikeret og solgt i de kommende år, men der udvikles ikke på dem i særligt stort omfang.

Fra Volkswagen-koncernen, der som bekendt står bag Up, og søstrene Skoda Mii og Seat Citigo, er kommentaren fra Volkswagens pressechef, Britt Stellinger:

- Volkswagen Up fortsætter i produktion 2-3 år endnu. Den kører videre med det modelprogram, der blev slanket i slutningen af 2019, hvor 75 hk MPI og 90 hk TSI blev skåret fra. Ifølge vores informationer er der ikke udsigt til, at den nuværende situation med coronakrise og en forværret verdensøkonomi vil ændre på fremtidsplanerne for Up. Volkswagens ledelse har bekræftet, at man kigger på mulighederne for i fremtiden eventuelt at dække mikrobilssegmentet med en lille ID-elbil.

Volkswagen tilbyder allerede deres små mikroer i el-versioner, men baseret på den gamle platform.

Renault Danmark har også en klar strategi på det danske marked. Her fortsætter salget af Twingo, mens der ikke er planer om at sætte det elektriske version af mikrobilen til salg herhjemme.

- Vi mener, at Zoe er det optimale bud på en bybil. Og for at undgå at lave flere biler end højst nødvendigt i sortimentet, har vi i første omgang fravalgt den elektriske Twingo. Men der er spændende nyt på vej fra Dacia, som har en lille, rap bybil med navnet Spring på sping. Den kommer til Danmark i begyndelsen af 2021.

Mikro som bybil
En bil som Dacia Spring har en rækkevidde på bare 200 km. Det lyder ikke meget og giver dermed ammunition til et af argumenterne mod elbiler: Rækkeviddeangst. Men Renault er ikke de eneste, der pønser på at lancere elektriske bybiler. Honda kommer med Honda E, Fiat har sin Centoventi i støbeskeen og Citroën vil med Ami lancere et helt nyt bybilskoncept baseret på lejeaftaler.

Nok har de benzindrevne mikrobiler fremtiden bag sig, men de vil genopstå som det, de egentligt var beregnet til: bybiler. Og som bileksperten Felipe Munoz fra analyseinstituttet JATO Dynamics udtrykker det:

- Konventionelle mikrobiler bliver de første ofre for elektrificering, men når det kommer til stykket, er de faktisk perfekte til elektrificering. De er beregnet til kortdistancebrug, og det er den bedste måde i dag at anvende en elbil på.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078