BRÆNDSELSCELLE Dette er historien om en bilbrand i Tyskland. Om en ingeniør, der lå søvnløs. Og om en canadier, der fandt en luftpumpe på nettet - en luftpumpe, der viste sig at komme fra den anden side af kloden, nemlig Danmark. Samt en bulldog i øvrigt.
Hvordan alt dette kan mødes i én historie, forstår man, hvis man træder ind i en industribygning i Ishøj lidt uden for København i retning mod Køge. Her hvor der i sin tid blev produceret Dankort, hvorfor bygningen er særligt beskyttet - hvilket skulle vise sig at være perfekt til at hemmeligholde det, der nu foregår.
Her i den grå bygning kan man møde Søren og Anders, Rotrex A/S’ Søren Schmidt, Head of Operations og Andes Kolstrup med den korte titel konsulent. To nøglepersoner i det lille danske eksport-eventyr, der startede på eftermarkedet - eller aftermarket, som Søren siger helt naturligt - og nu for alvor er på vej ind i det voksende marked, brintbiler.
På bygningen står Rotrex, en dansk virksomhed, der slog igennem internationalt med kompressorer til eftermontering på tunerbiler - plus som førstegangsmontering på hurtigtgående metal fra fx svenske Koenigsegg, engelske Caterham og japanske Mugen. Men nu er i færd med at gøre sig stor på et marked, der vokser i trit med den grønne omstilling; Rotrex leverer nemlig en afgørende del til brintbiler.
Med høj virkningsgrad
Lad os lige huske dette: En brintbil - eller brintbus eller -lastvogn - er jo dybest set en elbil, der får sin strøm fra en brændselscelle til forskel fra en "almindelig" elbil, der får sin strøm fra et batteri. En brændselscelle producerer strøm i en såkaldt fuel cell stack, hvis effektivitet bliver større, når der tilføres luft. Så helt kort: Jo mere luft, desto mere strøm.
Og det er præcist her, danske Rotrex kommer ind i billedet; for en Rotrex-kompressor eller -luftpumpe, som man også siger, er særdeles effektiv. Det er den, fordi den har en særlig høj virkningsgrad, som ingeniører siger - den leverer meget luft.
Og det kan den, fordi der gik ild i en bil i Tyskland. Jo, den er god nok. Danske Anders Kolstrup, opfinder, tuningstroldmand og i øvrigt racerkører, talte i telefon med den tyske tuner Dieter Mantzel. Tyskeren fortalte nærmest grådkvalt om, hvordan en meget, altså meeget dyr kundebil var brudt i brand, fordi varmen fra turboladeren havde antændt benzin fra en læk i en benzinslange.
Dét fik Kolstrup til at ligge vågen om natten for at løse denne gåde: "Hvordan kan man lave tryk uden udvikling af varme?"
En kold kompressor
Og Kolstrup fandt faktisk løsningen - en kompressor, der fik navnet Rotrex. Men ikke bare en kompressor, men en ekstraordinær effektiv kompressor, ikke mindst takket være en regulær Kolstrup-opfindelse, der nu er patenteret; et særligt traktionsgear, der sikrer en høj effektivitet takket være kombinationen højt tryk og få omdrejninger. Dét er tricket. Og der er i øvrigt også derfor Rotrex-kompressoren er populær blandt mange tunere.
Det var så der, at folk fra det canadiske brændselscelle-firma Ballard Power fik øje på Rotrex - canadierne ledte efter en særligt effektiv luftpumpe til deres fuel cell stacks. Dér var én, Rotrex hed den. Dem kontakter vi, tænkte canadierne. De fik så fat i en producent i Danmark.
Og nu - i dag er de to partnere, canadiske Ballard Power og danske Rotrex, der kombinerer deres viden i fuel cell stacks og luftpumper til en særlig effektiv brændselscelle.
Hvem køber så en Rotrex luftpumpe?
Søren og Kolstrup svarer i munden på hinanden:
- Forskellige typer kunder. Lige nu sidder der således Rotrex-luftpumper på nogle hundrede brintbusser i Kina. Og vi leverer pumper til firmaer, der producerer stacks.
- Plus til en række OEM, siger Kolstrup - men jeg kan jo ikke sige, hvem det er!
Den ligner en hund
At Ballard har slået sig sammen med Rotrex baserer sig på den egenskab, at en Rotrex-pumpe kan levere et højt tryk ved få omdrejninger - ... og det skyldes jo Kolstrups opfindelse, traktionsgearet, der i øvrigt ikke er større, end det kan ligge i Anders hånd. Videre er den kompakte størrelse en anden afgørende egenskab ved Rotrex-kompressoren, der i øvrigt bærer den officielle betegnelse, EK10.
Men hvorfor vælger firmaer netop en luftpumpe fra Ishøj?
- EK10 har en række karakteristika, forklarer Søren Schmidt. Først og fremmest har den en høj virkningsgrad - takket være Anders traktionsgear - dernæst leverer den ren, lineær luft. Endelig er er den kompakt; det skyldes ikke mindst, at vi har bygget alt det "løse", fx smøring ind i selve enheden.
- Apropos kompakt. Prøv og kig på den én gang til; kan du se, at den lidt ligner en bulldog, spørger Søren.
Der ved jeg nu ikke, om jeg kan - men det er et syn for brændselscelle-guder at se Søren Schmidt og Anders Kolstrup stå der og forsøge at ligne en bulldog. Måske ligner en EK10 mere end hund end de to mænd.
To mand og en kompressor bag eksporteventyr
Det danske firma Rotrex har hidtil opereret på det internationale eftermarked for motortuning. Nu gør en særlig Rotrex- opfindelse firmaet interessant i brintbiler. En ny forretningsverden åbner sig.