23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Motorstyrelsen kontrollerer flere toldsyn mod snyd

Mindst 10 procent af importerede brugtbiler vil være kontrolleret i år for at modvirke afgiftssnyd, oplyser styrelsen.

VÆRDIFASTSÆTTELSE DR Kontant kunne i juni 2019 afdække, at bilforhandlere med brugte importbiler forsøger at give synsvirksomheder arbejde for til gengæld at slippe med mere givtige toldsyn.

Således blev netop afdøde formand for Danske Synshaller, Kristian Poder, i 2019 forsøgt lokket til svindel af en bilimportør, der tilbød formanden en ordre på at syne 300 importerede biler, hvis de alle blev synet med samme resultat - "under middel" - for at slippe med lavere registreringsafgift.

Det var den direkte årsag til en politisk aftale på motorområdet i april 2019, hvor det blev aftalt, at kontrollen af importerede, brugte køretøjer skulle styrkes markant i løbet af 2020. Folketingets partier blev enige om at øge kontroltrykket fra cirka to procent til 10 procent, svarende til omkring 4.000 ekstra kontroller pr. år.

I et svar om status for kontrollerne oplyser Motorstyrelsen til Motor-magasinet, at styrelsen har styrket kontrollen, således at der ved udgangen af 2020 vil være gennemført kontrol af mindst 10 procent af de brugte køretøjer, der er blevet importeret til Danmark. Styrelsen oplyser ikke noget om resultatet af den udvidede kontrol, hvilket Motor-magasinet vil følge op på.

Overrasket over tal

Når en brugt bil importeres til Danmark, skal den toldsynes. Og det syn afgør, hvor meget importøren skal betale i afgift. Vurderer synshallen bilen til at være "under middel", trækker Motorstyrelsen/Skat fra i registreringsafgiften, og alt efter bilens værdi betyder det en besparelse på 5.000-20.000 kroner.

DR Kontant kunne oplyse, at 20 procent af alle brugte biler i 2018 blev synet som under middel stand. Det tal kom bag på Motorstyrelsen. Meget tyder dermed på, at synshaller vil indgå aftaler om snyd.

Tallene kom bag på Motorstyrelsen.

- Da jeg så det tal, synes jeg, at det så underligt ud. Der burde ikke være ret mange biler under middel, for langt de fleste køretøjer bør ligge i kategorien middel, sagde direktør i Motorstyrelsen, Jens Otto Størup til DR Kontant. Kristian Poder oplyste, at blot en ud af 100 biler i hans synshal blev vurderet til "under middel".

DBFU glad for kontrol

Fra Dansk Bil Forhandler Union, der tæller landets største brugtbilforhandlere, istemmer direktør Karl-Ove Pedersen, at for mange biler sidste år blev vurderet under middel.

- Nogle bilforhandlere kender åbenbart nogen i synsbranchen, der vil syne under middel og medvirke til snyd. Bilbranchen har ikke glæde af, at nogen prøver at snyde, så andre bilforhandlere, der følger reglerne, reelt er dem, der bliver snydt for indtægt. Så vi er positivt overfor, at Motorstyrelsen håndhæver reglerne med en styrket indsats på området, som vi har opfordret styrelsen til i vores gode dialog, siger Karl-Ove Pedersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11