23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rod mellem styrelser - løsning klar

Historien om Leasebil.nu, og Motor-magasinets henvendelse om klagegang mv. ved problematiske toldsyn af importbiler, fører til ændret klagegang og ansvarsfordeling mellem Færdselsstyrelsen og Motorstyrelsen.

PÅVIRKNING For mange kokke fordærver maden, siger man - og måske blot to kan være for mange. Færdselsstyrelsen har ansvaret for landets bilsyn og de tilknyttede synsvirksomheder landet over. Motorstyrelsen har ansvaret for afgiftsvurderingen af toldsyn på eksempelvis importerede brugtbiler fra Tyskland, som mange danske virksomheder ynder at hjemtage, istandsætte og sælge.

Denne todelte, men sammenhængende, ansvarsfordeling kan være et problem og en hæmsko for danske bilvirksomheder, der vil klage, når biler bliver vurderet forkert ved toldsyn som for eksempel til "middel stand" i stedet for "under middel", der giver en markant forskel i afgiftsvurderingen.

Efter henvendelse fra brugtbilimportøren Leasebil.nu har Motor-magasinet stillet tre spørgsmål til Færdselsstyrelsen, der har været i dialog med Motorstyrelsen og blandt andet svaret, at klagegangen mellem de to styrelser nu bliver klarere, idet Motorstyrelsen bl.a. kan overrule syn og Færdselsstyrelsen hvad angår bilens vurderede stand:

Spørgsmål 1: Hvad er klagegangen for toldsyn, og hvordan er Færdselsstyrelsen/Motorstyrelsen placeret ift. hinanden hvad angår klager over toldsyn?



Svar: Et toldsyn består af to dele. Den første del er et syn for kontrol af, at køretøjet opfylder gældende bestemmelser (et registreringssyn). Den anden del er en kontrol af køretøjets identitet, udstyr og stand generelt (kaldet toldsyn).

Færdselsstyrelsen behandler som udgangspunkt klager i forbindelse med syn af køretøjer. I beskrivelsen af klageadgang er det ikke præciseret, hvordan ansvarsfordelingen er mellem Færdselsstyrelsen og Motorstyrelsen i forbindelse med klager vedrørende toldsyn.

Derfor vil Færdselsstyrelsen og Motorstyrelsen i samarbejde afdække, hvordan beskrivelsen af klagegangen i forbindelse med toldsyn kan udformes klarere.

Færdselsstyrelsen kan ændre en vurdering af et køretøjs stand i forbindelse med et konkret tilsyn fra Færdselsstyrelsen.

Køretøjets stand indgår som et element blandt flere i Motorstyrelsens værdifastsættelse af køretøjer, som danner grundlag for den registreringsafgift, der skal betales ifm. indregistreringen.

Hvis Motorstyrelsen i forbindelse med værdifastsættelsen vurderer, at den ved toldsynet vurderede stand ikke er retvisende, kan Motorstyrelsen tillægge standsvurderingen mindre vægt ved værdifastsættelsen.

Motorstyrelsen kan desuden vælge at indkalde køretøjet til besigtigelse og herved sætte sin egen vurdering af standen i stedet for synsvirksomhedens vurdering.

Spørgsmål 2: Hvorfor oplever fremstillere af biler til toldsyn, at synsvirksomheder toldsyner importerede brugtbiler forskelligt ud fra gældende regler?


Svar: Færdselsstyrelsen administrerer love og regler på synsområdet i Danmark, samt vejleder i tolkningen heraf.

I tillæg til love og regler er der udarbejdet et udførligt vejledningsmateriale til brug for synsvirksomhederne for at sikre, at syn af køretøjer gennemføres efter gældende lovgivning.

Dertil fører Færdselsstyrelsen tilsyn med de danske synsvirksomheder for at sikre så høj regelefterlevelse som muligt.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 3, at brugte køretøjer, som skal registreres i landet første gang skal forevises en synsvirksomhed med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt.

Såfremt køretøjets stand er i bedre eller dårlige stand end et almindeligt køretøj, kan der ved værdifastsættelsen opnås tillæg/fradrag i den afgiftspligtige værdi.

De nærmere regler for synsvirksomheders vurdering af et køretøjs stand ved toldsyn er fastsat i Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 19.

Spørgsmål 3: Er synsvirksomhederne nervøse for at få sure smileyer tildelt af Færdselsstyrelsen ved for mange toldsyn-vurderinger "under middel" og dermed føler sig tilskyndet til "middel" vuderinger?


Svar: Færdselsstyrelsens smileyordning for synsvirksomheder i Danmark baserer sig på risikobaseret tilsyn.

Et praktisk tilsyn indebærer, at Færdselsstyrelsens tilsynsinspektører fysisk besøger den givne synsvirksomhed og gennemgår det/de syn af køretøjer, som er udtaget til tilsyn.

Hvis der på den baggrund findes fejl og mangler i forbindelse med et syn, tildeles synsvirksomheden et antal point, som tæller sammen til den smiley, som synsvirksomheden tildeles. Jo flere points, desto dårligere smiley.

Dog er det beskrevet i Vejledning om køretøjer kapitel 19.0,1 at et køretøjs stand som udgangspunkt skal angives som middel.

Der er samtidig beskrevet, hvornår et køretøj betragtes som middel, og hvornår et køretøjs stand afviger fra middel og dermed kan standsvurderes til over- eller under middel.

På den baggrund vil Færdselsstyrelsen forholdsmæssigt oftere føre tilsyn med synsvirksomheder, hvor en større andel af køretøjers stand i forbindelse med toldsyn vurderes over- eller under middel.

Antallet af standsvurderinger over- og under middel har altså ikke indflydelse på, hvilken smiley en synsvirksomhed tildeles. Men det har indflydelse på, hvor ofte en synsvirksomhed får tilsynsbesøg fra Færdselsstyrelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078