23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Debat: Find vejen ud af corona-krisen

Stop med at repetere fortid og nutid, for nu er det fremtiden, som tæller. Michael Fiil fra leasebil.nu gør status og liner en liste på fem punkter op over muligheder.

CORONA-MULIGHEDER Der kommer en tid efter corona, men den er meget forskellig, i hvert fald et lang stykke tid, fra den vi havde før corona,

Et centralt spørgsmål er: Bliver der fyret i autobranchen? Svaret er ja!

Bilbranchen som alle andre brancher står overfor en helt ny forbrugeradfærd, en adfærd som mange guruer i adfærdsændringer havde forudsagt for næste generation, ikke for os som i 2020 er 40-55 år gammel. Er fremtiden blot rykket tættere på? Ja, det tyder alt på.

Hvad ved vi?

• Vi er opfordret til at blive hjemme

• Mange tusinde har mistet deres arbejde

• Produktionsvirksomheder, som eksporterer, ved ikke hvornår deres markeder åbner igen

• Kina, hvor corona startede, oplever en bølge to - kommer den også i Danmark?

• Der findes endnu ingen vaccine

• Klimadrøftelserne, elbiler og 2030-planer er parkeret

Hvad er mest sandsynlige

følgevirkninger ud fra det, vi ved?

• I lang tid vil vi være skeptiske for at færdes i det frie rum

• Vi vil undgå offentlig transport pga frygt for smitte

• Vi undgår taxa, for hvem har været i bilen 10 min. tidligere

• Vi undgår delebiler af samme årsag

• Vi holder sandsynligvis sommerferie herhjemme i 2020

• Vi ved, hvad vi har økonomisk - privat og i virksomhederne - og vil tænke os om en ekstra gang, før vi sætter os i nye faste udgifter

• 2030-ambitionerne vil blive udsat, med henvisning til covid-19, i sidste ende er det jo pengene, som bestemmer!



Følgevirkningerne vil åbne nye forretningsmuligheder - grib dem!

1. Færre kunder vil møde fysisk frem uanset om vi taler om bilsalg eller service. Hvis ikke din forretning er digital, så skynd dig, næste uge er det måske for sent.

2. Fravalg af offentlig transport betyder, at mange flere vil søge mobilitetsløsninger, abonnement, leje og leasing. Er din forretning parat til det?

3. Hen over sommerferien øges behovet for lejebiler. Alle de danskere, som skal holde ferie herhjemme, men ingen bil har, skal bruge en i ferien.

4. Virksomhederne som ansætter medarbejdere med fri bil, vil vente med at købe eller lease til prøvetiden er overstået. I prøvetiden lejer eller minileaser de en bil.

5. Hvis klimamålene udsættes, stoppet forbrugerne med at være autoritetstro og vælger igen biler og brændstoftyper ud fra egne behov.



Jeg tror nyvognsbranchen bliver hårdest ramt på den anden side af corona. Forretningerne er godt nok selvstændige, men er fastlåst af kontrakter og topstyring som ikke tager højde for et behov for hurtig omstilling. Tiden efter corona er derfor den frie branches mulighed for at vinde terræn, hvis den vil!

Hos leasebil er vi også ramt som alle andre i autobranchen, men mest på traditionelt salg af biler. Antallet af biler solgt på leasing er heldigvis kun faldet en lille smule.

Vi tror på vores muligheder i fremtiden og trykker derfor på speederen, mens mange andre har foden på bremsen eller kører frigear. Allerede sidste år besluttede vi at lancere et nyt digitalt produkt med navnet "klik og kør, bil til dig efter behov," og planen var oprindelig at lancere 1.6.2020. Vi fremrykker nu lanceringen - på trods af corona - og har sat alle udviklingsressourcer ind på at gøre websitet, booking og betalingsfaciliteter færdig, så leasebil medlemmerne hurtigst muligt kan komme i gang med fremtiden.

Konklusionen på daglige samtaler med vores 17 medlemmer, som stort set alle har eget værksted, er heldigvis at værkstederne holder trit, det er salget af biler, som er stagneret. Hvis vores syn på fremtiden er retvisende, skal der omstilles, lagerne af brugte biler skal gøres dynamiske - altså vil en kunde minilease så skal der nummerplader på lagerbilen - så en kunde bidrager til afskrivning. Vi kommer om få uger med det første udlejnings- og mobilitetskoncept til hele den frie branche, som er nemt at bruge, tilbyder online booking, gør det muligt at gøre lageret dynamisk og som ikke koster abonnement, men afregnes alene efter omsætning.

Digitaliseringen er rykket særdeles tæt på nu, indenfor alle detailbrancher og digital tilstedeværelse er ikke "bare" en hjemmeside. Det er selvbetjeningsløsninger som gør det muligt at indhente information, handle eller indgå aftaler online. Det er NU.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|