RÅDGIVNING Indehavere af biler med DSG-gearkasser (Direct Shift Gear) kan berette om periodisk meget svingende kølevandstemperaturer og manglende kabinevarme.
Men kun meget sjældent kan tilstanden - der reelt er en fejl - genskabes på værkstedet. Leverandøren af reservedele, herunder til gearkasser og øvrige drivlinjedele, Triscan, giver her er et tip til, hvad der kan være galt.
På biler med denne type gearkasse er der monteret en separat termostat til transmissionsolien. Problemet opstår i situationer, hvor bilejeren eksempelvis i længere tid kører ned ad bakke uden at betjene gaspedalen, og køretøjets motor og transmission er i indgreb. I sådanne situationer kan såvel kølevands- som transmissionsolietemperaturen falde til under normal driftstemperatur.
Termostaten til regulering af olietemperaturen i gearkassen styres via kølevandskredsen i køretøjet, og varmen fra DSG-gearkassens transmissionsolie afsættes i kølevandet via en varmeveksler. Hvis termostaten ikke fungerer, som den skal - og for eksempel sidder fast i åben position - vil transmissionsolien, men også motoren, bruge betydelig længere tid på at opnå sin normale driftstemperatur.
- Moderne kølekredsløb er meget komplekse systemer, og de skal derfor repareres med omhu. Frem for alt er korrekt udluftning af systemet meget vigtigt, siger Thomas Fulgsang Andersen.
Gearkassen kan være skyld i svingende temperatur i kølevandet
Værksteder kan have svært ved at genskabe og finde årsagen til svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear. Triscan giver her et godt tip.