23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Christoniks italienske leverandør laver stadig AC-maskiner

Trods corona-krisen får den danske importør leveret maskiner fra Italien. Maskinservice foregår smitte-hensynsfuldt ved værkstedsbesøg.

KRISE-HVERDAG Imens Corona-virussen sætter sit præg på hverdagen, er Christonik i fuld gang med at forberede sig på den kommende AC sæson og på den fremtid, som ligger lidt længere væk. Der er maskiner på lager, og Christoniks italienske leverandører er, på trods af situationen i det stærkt Corona-ramte land, stadig i gang med at producere maskiner.

- Vi arbejder på højtryk for at komme helskindet igennem på den anden side, og vi er klar til at hjælpe vores kunder med at håndtere AC anlæg, som langsomt udvikler sig til varmepumper, når de elektriske biler gør deres indtog på de danske værksteder, siger Christian Rud Ingvardsen, direktør for Christonik ApS.

Han fortæller, at det er ved at være nogle år siden, bilernes AC anlæg begyndte at blive påfyldt det nye kølemiddel HFO 1234yf.

- I 2019 så vi for alvor, at disse biler kom ud til de frie værksteder, som er vores største kundegruppe, når det drejer sig om salg af AC maskiner. Det har naturligvis betydet, at rigtig mange værksteder pludselig skulle forholde sig til, om man ville investere i en ny maskine eller om man skulle lade arbejdet gå videre til andre værksteder.

- I mange tilfælde faldt valget på at foretage en ny investering, og vi nød rigtig godt af, at vi, som de eneste på markedet, kan levere en maskine, som har to separate systemer. Det betyder, at maskinen kan håndtere både kølemiddel R 134a og HFO 1234yf, fortæller Christian Rud Ingvardsen.

Både direktøren og salgskonsulenterne hos Christonik forventer, at salget igen i år bliver godt, om end den nuværende krise naturligvis har sat en dæmper på de mest optimistiske forventninger.

Der er fortsat godt gang i serviceringen af maskiner på trods af, at der nu skal tages hensyn til, hvordan Christoniks serviceteknikere og salgskonsulenter skal håndtere besøg hos kunderne.

- Vi tager naturligvis alle de nødvendige tiltag og hensyn, for at både vores kunder og vores ansatte kan føle sig trygge, når vi kommer på besøg. Når der serviceres maskiner, er der heldigvis gode muligheder for at stå på betryggende afstand af andre, og via vores digitale registrering får kunderne både servicerapporter og fakturaer digitalt, uden at man skal have fysisk kontakt med vores medarbejdere. Og så har vi naturligvis indkøbt rigelige mængder af håndsprit, siger Christian Rud Ingvardsen.

FN’s verdensmål seriøst

Ud over konkrete tiltag i forhold til at komme både Corona-virus og sommeren i møde, har Christonik også planer, som rækker længere frem. Det fortæller Søren Rousing Glob, som er medejer af Christonik

- Vi arbejder meget målrettet med FN’s verdensmål, både i forhold til hvordan vi selv kan påvirke vores miljø positivt, men i høj grad også med vores kunder. Vi har både kunder indenfor personbilsværksteder, busoperatører og togselskaber, og stadig flere er begyndt at tage verdensmålene meget mere seriøst. Særligt vores kunder indenfor bus og tog er begyndt at interessere sig for det energiforbrug, som klimaanlæg og varmesystemerne står for, siger Søren Rousing Glob.

Han og Christian Rud Ingvardsen finder det foruroligende så meget kølemiddel, der stadig slipper ud fra klimaanlæggene.

- En stor del af disse udslip kan undgås ved at få foretaget årlige serviceeftersyn af klimaanlæggene, og det kan vi naturligvis kun opfordre til, siger Søren Rousing Glob.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11