DÆKTEST Normalt når dækproducenter lancerer et nyt dæk, er der tale om få procents forbedringer i forhold til forgængeren - og nogle gange også den tidligere generation konkurrent-dæk - fundet i laboratoriet med nye komponenter og opbygninger. Ved Goodyears lancering af sit nye EfficientGrip Performance2 praler producenten med et 50 procent højere kilometertal end forgængeren, og 20 procent højere end hos et tilsvarende dæk fra en af hovedkonkurrenterne, Michelin. Og samtidig også forbedrede og vindende egenskaber på våd og tør vej, hvilket lyder fantastisk.
EfficientGrip Performance henvender sig til bilister med 15-19 tommer fælge, der går efter høje kilometertal og bedre bremseegenskaber på både våd og tør vej, fortæller Goodyear.
Den kraftige forbedring skulle være god nok, ifølge test fra uafhængige TÜV SÜD i forhold til fire konkurrent-dæk (se boks). Dæk-ekspert Søren W. Rasmussen hos FDM har endnu ikke haft fingre og testgrej i dækket sammen med tyske ADAC, melder han. Så vi spørger lige for en sikkerheds skyld hos Xavier Fraipont, VP EMEA Product Development hos Goodyear:
Motor-magasinet: Normalt bliver et nyt dæk forbedret med få procent. Har I hos Goodyear udviklet nye materialer, tilsætningsstoffer eller teknikker?
Xavier Fraipont: - Vi har udviklet vores Mileage Plus Technology til den nye generation EfficientGrip Performance 2, der især består af en ny slidbane-compound, der sikrer den store slidstyrke, som vi naturligvis ikke kan gå i detaljer omkring af konkurrencemæssige hensyn.
Motor-magasinet: Forbedring af et dæks egenskaber er ofte et kompromis på bekostning af andre egenskaber, hvilke i EfficientGrip Performance2 i forhold til forgængeren?
Xavier Fraipont: - Vi har opnået et dæk, hvor de benyttede teknologier og forbedringer ikke går ud over andre egenskaber i forhold til forgængeren - også våd- og tør-egenskaber samt rullemodstand er forbedret i det nye dæk.
Motor-magasinet: EfficientGrip Performance2 må være testet mod konkurrenternes foregående generation dæk?
Xavier Fraipont: - TÜV har testet vores nye dæk op mod de seneste fire designs fra vores konkurrenter i High-Performance segmentet for sommerdæk, Michelin Primacy 4, Conti PremiumContact 6, Bridgestone Turanza T005 and Pirelli Cinturato P7 Blue, alle i dimensionen 205/55R16 91V. Testresultatet er vi meget stolte af. Ikke blot får bilisterne en bedre performance-dæk, men de hjælper også miljøet, når deres dæk har en langt længere levetid end forgængeren og konkurrenterne.
Er nyt dæk virkelig 50 procent bedre?
Motor-magasinet har spurgt Goodyear, hvordan EfficientGrip Performance kan overgå forgængeren og konkurrenter kraftigt på kilometertal og andre discipliner.