23948sdkhjf

Corona-konsekvenser i noter

Corona-nyt fra Liqui Moly, Biltema, Kronborg Auto, Drivkraft Danmark, Erhvervsakademi Dania og flere.

Økonomisk plaster på coronasåret

BONUS Usædvanlige tider kræver usædvanlige tiltag. Den tyske olie- og additivspecialist Liqui Moly reagerer ikke på coronakrisen med arbejdsfordeling eller afskedigelser, men udbetaler i stedet en bonus på 1000 euro til samtlige medarbejdere ved næste lønudbetaling. Dette plaster på såret skal ses som en tak til alle medarbejdere for deres indsats fra direktør Ernst Prost. Stort set hele administrationen hos Liqui Moly arbejder nu hjemme. På denne måde beskyttes den enkelte medarbejder, samtidig med at produktionen holdes i gang. - Ingen bliver afskediget. Hvis det kommer dertil, giver jeg afkald på min egen løn, lover direktør Ernst Prost sine medarbejdere.

Biltema indfører drive-in i varehuse

HJEMMEFRA Som et tiltag for at knække smittekurven tilbyder Biltema nu, at kunderne kan bestille varer hjemmefra og få dem leveret til bagagerummet uden at forlade bilen. Fysisk afstand er blevet den vigtigste huskeregel i disse tider - både i varehusene og i andre sammenhænge, påpeger firmaet. Det er ikke mere end to måneder siden, at Biltema lancerede Køb & Hent, der gjorde det nemt at købe varer på nettet og hente dem i den nærmeste butik. Tjenesten blev på få dage en succes, men som et yderligere tiltag udvider Biltema nu Køb & Hent til også at omfatte drive-in, oplyser adm. direktør Jacob Møller.

Omsorgsopkald til bilkunder

BESTILLINGER Flere kunder, som går og venter på den bil, de har bestilt i Kronborg Auto i Helsingør lang tid før coronakrisen for alvor spidsede til, har inden for den senere tid fået et omsorgsopkald fra bilhusets sælgere. - Hvis bilerne er nået til Danmark, er der ingen grund til at tage dem hjem, hvis kundens økonomiske situation har ændret sig siden bestillingen. Det er jo ikke utænkeligt i disse coronakrisetider, og så vil vi hellere forsøge at afsætte dem til eventuelle jyske forhandlere, siger salgsdirektøren Kenneth Brunsholm, salgsdirektør for Renault, et af bilhusets mærker, til Helsingør Dagblad.

Ford indfører kontaktløs service

Som følge af COVID-19’s udbredelse har Ford indført særlige forholdsregler hos samtlige af virksomhedens danske forhandlere og værksteder for at mindske smitterisikoen så vidt muligt. Det indebærer blandt andet kontaktløs service og skærpet desinficering af både prøvetursbiler og kundebiler til service. Selv om Fords danske hovedkontor så vidt muligt arbejder hjemmefra i øjeblikket på linje med myndighedernes anbefalinger, holder Fords danske forhandlere og værksteder fortsat åbent. - Vi ved, at der stadig er pakkebude og barmhjertige familiemedlemmer derude, der knokler for at levere alt fra dagligvarer til medicin til kunder og trængende familiemedlemmer. Vores kontaktløse service giver vores kunder den tryghed, de har brug for i en tid som denne, udtaler Massimo Pasanisi, salgsdirektør for Ford Europas eftermarked.

Drivkraft: Der er brændstof nok

BENZIN Tankstationer, depoter og raffinaderier har indført en række tiltag, der skal sikre leveringen af brændstof til vareudbringning og befolkning under Corona-krisen. - Vi har et særligt ansvar for, at samfundet holdes kørende, og at befolkning og virksomheder har adgang til brændstof - landet over. Først og fremmest: Der er brændstof nok, og der er ingen udfordringer på vores lagre i forhold til at følge med, lyder det fra Drivkraft Danmark.

Tag efteruddannelse hjemmefra

KOMPETENCER Flere uddannelsessteder er klar med online efter- og videreuddannelse. På Erhvervsakademi Dania opfordrer man autovirksomheder til at sende medarbejderne på uddannelse hjemme i for eksempel salg og få refunderet en del af prisen og dermed lønnen. Mange virksomheder kan få refusion for medarbejdere på videreuddannelse, og mange fag tilbydes i dag online, oplyser Dania, som gennem den sidste uge har arbejdet hårdt med at omdanne videregående uddannelsesforløb til at være online, da brancher med nesat aktivitet kan bruge tiden hjemme konstruktivt.

Dækmesse i Køln udsat

MESSE Den nye dækmesse, som skulle foregå den 9.-12. juni i den tyske by, er blevet udsat et års tid som følge af coronakrisen. De nye datoer er 18.-20. maj 2021, oplyser Koelnmesse GmbH og de tyske dæk- og vulkanisør-foreninger.

Caribisk messe udsat

UDSTILLING The Latin American & Caribbean Tyre Expo & the Latin Auto Parts Expo, som skulle være foregået den 14.-17. juli i år i Amador Convention Center i Panama City, er blevet udsat til den 17.-20. november på grund af coronakrisen.

Artiklen er en del af temaet Corona og konsekvenserne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114